BLAŽKOVÁ, Růžena and Milena VAŇUROVÁ. Intuice a vhled při řešení úloh matematicky nadanými žáky (Intuition and insight in solving mathematical tasks by gifted pupils). In Jan Šťáva. Učitel a nadaný žák. 1st ed. Brno: Masarakova univerzita, 2013, p. 17-22. ISBN 978-80-210-6672-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Intuice a vhled při řešení úloh matematicky nadanými žáky
Name in Czech Intuice a vhled při řešení úloh matematicky nadanými žáky
Name (in English) Intuition and insight in solving mathematical tasks by gifted pupils
Authors BLAŽKOVÁ, Růžena and Milena VAŇUROVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, Učitel a nadaný žák, p. 17-22, 6 pp. 2013.
Publisher Masarakova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6672-4
Keywords (in Czech) matematicky nadaný žák; řešení úloh; intuice; vhled
Keywords in English mathematically gifted pupil; tasks solving; intuition; insight
Changed by Changed by: RNDr. Růžena Blažková, CSc., učo 310. Changed: 5/3/2014 10:10.
Abstract
Sledování přístupu matematicky nadaných žáků k řešení netradičních úloh ukázalo, že na rozdíl od většiny žáků v běžné třídě, nadaní žáci vyřeší úlohu, aniž by respektovali ve škole naučené postupy a jejich zápisy. S obtížemi se podřizují formálním postupům, které jsou často vyžadovány učiteli, nebo předem připravenými předtištěnými šablonami v pracovních sešitech. Často využívají okamžitého nápadu, intuice a vhledu. V příspěvku uvádíme několik příkladů úloh, při jejichž řešení se projevila schopnost nadaných žáků využít intuice a vhledu.
Abstract (in English)
Monitoring the approach of mathematically gifted pupils to solving untradicional tasks showed that as opposed to a majority of pupils in a regular class, gifted pupils solve the tasks without respecting procedures and their notations learned at school. They find it highly difficult to submit themselves to formal procedures that are often required by teachers or also a sudden idea, intuition and insight. In the contribution, we provide several examples of solving tasks by mathematically gifted pupils in which they showed their skill to implement intuition and insigh.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 29/9/2024 01:54