D 2013

Kvalitativní aspekty vzdělávacích programů a standardů

MUŽÍK, Vladislav and Petr VLČEK

Basic information

Original name

Kvalitativní aspekty vzdělávacích programů a standardů

Name in Czech

Kvalitativní aspekty vzdělávacích programů a standardů

Name (in English)

Qualitatiove aspects educational programmes and standarts

Authors

MUŽÍK, Vladislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr VLČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Fórum pedagogické kinantropologie, p. nestránkováno, 10 pp. 2013

Publisher

FTVS UK

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00094493

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-87647-07-3

Keywords (in Czech)

rámcové vzdělávací programy; standardy vzdělávání; základní vzdělávání; kvalita vzdělávání; tělesná výchova

Keywords in English

framework educational programmes; standards; basic education; quality of education

Tags

Reviewed
Změněno: 27/4/2018 10:17, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

V českém školství již několik let probíhají transformační změny, které mají vést ke zlepšení kvality vzdělávání. Zhoršující se vzdělávací výsledky českých školáků podnítily Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k tvorbě vzdělávacích standardů vycházejících z rámcových vzdělávacích programů. Současně se připravuje revize stávajících vzdělávacích programů. Protože autoři cítí potřebu vést odbornou diskusi k této problematice a obecněji k problematice kvality vzdělávání v tělesné výchově podloženou výzkumnými zjištěními, naznačují v příspěvku složitost problematiky tvorby vzdělávacích programů a standardů a předkládají návrhy na rámcové řešení, které se opírá jak o vlastní zkušenosti členů pracovní skupiny pro vzdělávací standardy tělesné výchovy, tak o zkušenosti a vědecká zjištění čerpané ze zahraničních zdrojů komparativním přístupem.

In English

The current transformations in the educational systems are often associated with the term quality. A number of collocations are used, such as quality of education, quality of school, quality of curricula, quality of instruction etc. The quality of a particular school subject is often discussed, and logically, the aim of the reforming process is to raise the quality in these educational subjects. However, the quality in education as a scientific issue is often not thoroughly elaborated from the theoretical point of view. Thus in the paper we present some theoretical perspectives on the evaluation of the educational quality in the context of physical education. We introduce some factors that influence the quality of education from which we concentrate mainly on the input factors. We also point out the changes resulting from applying different physical education approaches and values. Based on this, we try to identify the principal problems of physical education curriculum development in chosen countries.

Links

GAP407/11/0262, research and development project
Name: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Czech Science Foundation