Detailed Information on Publication Record
2013
Kvalitativní aspekty vzdělávacích programů a standardů
MUŽÍK, Vladislav and Petr VLČEKBasic information
Original name
Kvalitativní aspekty vzdělávacích programů a standardů
Name in Czech
Kvalitativní aspekty vzdělávacích programů a standardů
Name (in English)
Qualitatiove aspects educational programmes and standarts
Authors
MUŽÍK, Vladislav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr VLČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Fórum pedagogické kinantropologie, p. nestránkováno, 10 pp. 2013
Publisher
FTVS UK
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00094493
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-87647-07-3
Keywords (in Czech)
rámcové vzdělávací programy; standardy vzdělávání; základní vzdělávání; kvalita vzdělávání; tělesná výchova
Keywords in English
framework educational programmes; standards; basic education; quality of education
Tags
Reviewed
Změněno: 27/4/2018 10:17, Dana Nesnídalová
V originále
V českém školství již několik let probíhají transformační změny, které mají vést ke zlepšení kvality vzdělávání. Zhoršující se vzdělávací výsledky českých školáků podnítily Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy k tvorbě vzdělávacích standardů vycházejících z rámcových vzdělávacích programů. Současně se připravuje revize stávajících vzdělávacích programů. Protože autoři cítí potřebu vést odbornou diskusi k této problematice a obecněji k problematice kvality vzdělávání v tělesné výchově podloženou výzkumnými zjištěními, naznačují v příspěvku složitost problematiky tvorby vzdělávacích programů a standardů a předkládají návrhy na rámcové řešení, které se opírá jak o vlastní zkušenosti členů pracovní skupiny pro vzdělávací standardy tělesné výchovy, tak o zkušenosti a vědecká zjištění čerpané ze zahraničních zdrojů komparativním přístupem.
In English
The current transformations in the educational systems are often associated with the term quality. A number of collocations are used, such as quality of education, quality of school, quality of curricula, quality of instruction etc. The quality of a particular school subject is often discussed, and logically, the aim of the reforming process is to raise the quality in these educational subjects. However, the quality in education as a scientific issue is often not thoroughly elaborated from the theoretical point of view. Thus in the paper we present some theoretical perspectives on the evaluation of the educational quality in the context of physical education. We introduce some factors that influence the quality of education from which we concentrate mainly on the input factors. We also point out the changes resulting from applying different physical education approaches and values. Based on this, we try to identify the principal problems of physical education curriculum development in chosen countries.
Links
GAP407/11/0262, research and development project |
|