B 2013

Guiding gifted pupils and students in Czech school

JANDA, Miroslav, Jan ŠŤÁVA and Gabriela VĚCHTOVÁ

Basic information

Original name

Guiding gifted pupils and students in Czech school

Name in Czech

Vedení nadaných žáků a studentů v české škole

Name (in English)

Guiding gifted pupils and students in Czech school

Authors

JANDA, Miroslav, Jan ŠŤÁVA and Gabriela VĚCHTOVÁ

Edition

1. vydání. Brno, 131 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

ISBN

978-80-210-6557-4

Keywords (in Czech)

nadané děti, vzdělávací programy, legislativní základy práce s nadanými žáky, přístupy učitelů k nadaným žákům, metody práce, schopnosti, nadání, koncepce, předpoklady, myšlení, identifikace, diagnostika, empirický výzkum

Keywords in English

gifted pupils, educational programme basic for pupils, teachers approaches to gifted pupils, method of work, abilities, goft, conception, preconditions, thinking, identification, diagnostic, empiric inquiry

Tags

Změněno: 13/11/2014 11:17, Mgr. Martina Dvořáková

Abstract

V originále

The monograph is one of the final outcomes research intent MSM002122443 Special Needs of Pupils in Context FEPPE in the period 2007-2013, the researcher is prof. M. Vítková. His solution was conceived as applied, long-term intensive research, during which it was published a number of studies relating to the issue of integration of pupils with special needs, which is important to place the issue of gifted pupil. The posts are often confronted with the situation in our state of the problem in developed countries, it prevails in regard to the broader issues of talent, such as ethical aspects, questions of rewards and punishments, methods of work, the specifics of the development of talent in kindergarten and 1st. Stage The study of primary school, etc. are all based on field research, which has, however, varied in quality, but overall it provides a solid overview of the situation in our schools. You need to pick a quality sets and equipment proceedings. Proceedings is published in English, which incorporates questions legitimately gifted pupil, as it appears here, in the world context.

In Czech

Monografie je jedním z finálních výstupů výzkumného záměru PdF MU MSM002122443 Speciální potřeby žáků v kontextu RVPZV v období let 2007 – 2013, jehož řešitelkou je prof. M. Vítková. Jeho řešení bylo pojato jako aplikovaný, dlouhodobý intenzivní výzkum, v jehož průběhu byla publikována celá řada studií vztahujících se k problematice integrace žáků se speciálními potřebami, v nichž důležité místo má problematika nadaného žáka. Uvedené příspěvky často konfrontují situaci u nás se stavem problematiky ve vyspělých státech, převažuje v něm zřetel k obecnějším otázkám nadání, jako jsou např. etické aspekty, otázky odměn a trestů, metody práce, specifika rozvoje nadání v mateřské škole a na 1..stupni ZŠ aj. Studie se vesměs opírají o terénní výzkum, který má ovšem různou kvalitu, ale celkově poskytuje solidní pohled na situaci na našich školách. Je třeba vyzvednout kvalitní výpravu i výbavu sborníku. Sborník je publikován v angličtině, čímž oprávněně začleňuje otázky nadaného žáka, jak se jeví u nás, do světového kontextu.