ČEŠKOVÁ, Tereza. Učební úlohy rozvíjející kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy (Learning Tasks in Science Instruction Developing the Problem-Solving Competence). In Janík, T., Pešková, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 157-170. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 33. ISBN 978-80-210-6677-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učební úlohy rozvíjející kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy
Name in Czech Učební úlohy rozvíjející kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy
Name (in English) Learning Tasks in Science Instruction Developing the Problem-Solving Competence
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Janík, T., Pešková, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům, p. 157-170, 14 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 33, 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072533
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6677-9
Keywords (in Czech) učební úloha; problémová učební úloha; problem-based learning; kompetence k řešení problémů
Keywords in English learning task; problem learning task; problem-based learning; problem-solving competence
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Tereza Češková, Ph.D., učo 209756. Changed: 27/3/2014 18:22.
Abstract
Cílem této kapitoly je uvedení do problematiky týkající se učebních úloh rozvíjejících kompetenci k řešení problémů, neboť právě tyto úlohy dle našeho názoru vhodně reflektují požadavky spojené s kvalitou současného vzdělávání. Text je rozdělen do pěti podkapitol. Úvodní podkapitola zdůvodňuje výběr tématu, druhá podkapitola vymezuje základní pojmy, a to po linii problémová učební úloha - problem-based learning - kompetence k řešení problémů. Ve třetí podkapitole jsou shrnuty některé základní výzkumné poznatky týkající se tématu a vyzdviženy určité dílčí, pro práci relevantní výsledky. Čtvrtá podkapitola představuje přípravnou fázi metodologických postupů, pomocí kterých je problematika zkoumána. Kapitola je shrnuta v závěru.
Abstract (in English)
The aim of the chapter to introduce the topic of learning tasks developing the problem-solving competence which in our opinion reflect adequately the requirements of the quality in education. The text is divided into 5 sub chapters.The first one gives the reasons for choosing the topic, the second sub chapter defines the problem learning tasks, problem-based learning and problem-solving competence. The third part summarizes former research in the field of study and its results relevant for the chapter. The fourth part gives information about the preliminary phase of the methodology used in the investigation. The chapter is summarized in the conclusion.
Links
MUNI/A/0706/2012, interní kód MUName: Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky (Acronym: SKOLA 2013)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 28/9/2024 07:57