Detailed Information on Publication Record
2013
Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie
KUROWSKI, MartinaBasic information
Original name
Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie
Name in Czech
Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie
Name (in English)
The refugee pipul in the Czech educational system: a case study
Authors
KUROWSKI, Martina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi. Zlín, Univerzita Tomáše bati, Zlín, 2013, 1805-8825
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00072622
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
vzdělání; žadatel o mezinárodní ochranu; uprchlík; migrace; pobytové středisko; edukační strategie; případová studie; analýza; otevřené kódování
Keywords in English
education; refugee; asylum seeker; migration; reception centre; educational strategy; case study; open coding; analysis
Tags
Reviewed
Změněno: 4/4/2014 13:30, Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
V originále
Text je věnován tématu edukace migrujících osob, konkrétně žáka, který se svojí rodinou získal v České republice status mezinárodní ochrany. První část textu je věnována uvedení do problematiky edukace žáků z řad uprchlíků. Zabýváme se otázkou, kdo je to žák-uprchlík a také se pozastavujeme ve stručnosti nad teoriemi, ze kterých vzdělávání těchto osob může čerpat. Většina textu je pak věnována analýze případové studie, ve které se na danou problematiku snažíme nahlížet očima tří zúčastněních subjektů: matky žáka, učitelky žáka a samotného chlapce. Studie přináší analýzu kvalitativně zpracovaných polostrukturovaných rozhovorů. Jako výzkumný design jsme si zvolili případovou studii s jejíž pomocí chceme hlouběji proniknout do problematiky, která u nás i ve světě zatím stojí na okraji zájmu.
In English
The article is devoted to the topic of the education of migrants (particular to the pupil, who gained with his family the international protection status in the Czech Republic). The first part is devoted to description of the background of the issue of education the refugee pupils. We deal with the question of who is a refugee student and also briefly describe some theories, of which the education of such persons may draw. Most of the text is devoted to the analysis of case study in which we try to observe the issue through the eyes of three stakeholders: the mother of the pupil, teacher and student boy alone. The study provides analysis of processed semi-structured qualitative interviews. As a research design we chose a case study with which we want to get deeper into the issue.
Links
MUNI/A/0072/2012, interní kód MU |
|