KUROWSKI, Martina. Edukace žáků z řad uprchlíků v České republice: pohled učitele a rodiče (The education of the refugee pupils in the Czech Republic: the teachers and parents perspective). In XXI. konference české asociace pedagogického výzkumu. 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Edukace žáků z řad uprchlíků v České republice: pohled učitele a rodiče
Name in Czech Edukace žáků z řad uprchlíků v České republice: pohled učitele a rodiče
Name (in English) The education of the refugee pupils in the Czech Republic: the teachers and parents perspective
Authors KUROWSKI, Martina.
Edition XXI. konference české asociace pedagogického výzkumu, 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kvalitativní výzkum; analýza rozhovorů; uprchlík; vzdělávání
Keywords in English kvalitative research; interview; analysis; refugee; education;
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D., učo 56187. Changed: 4/4/2014 13:32.
Abstract
Příspěvek je věnován tématu edukace dětí, které jsou žadateli o mezinárodní ochranu, žijící v uprchlických táborech Ministerstva vnitra ČR., popř. dětí, které mezinárodní ochranu již získaly. Odborné veřejnosti chceme představit specifickou cílovou skupinu ve stávajícím systému imigrační a školské politiky v České republice. Na problematiku nahlížíme očima pedagogů a rodičů těchto dětí. Studie přináší analýzu kvalitativně zpracovaných polostrukturovaných rozhovorů. Podrobně sledujeme především edukační strategie, metody a formy, které jsou učiteli využívány ve výuce, dále sledujeme edukační bariéry a problémy žáků-uprchlíků a v neposlední řadě specifické vzdělávací potřeby této cílové skupiny. Cílem našeho šetření bylo přiblížit edukační strategie vyučujících a hlouběji proniknout do problematiky, která u nás i ve světě zatím stojí na okraji zájmu. Pohled rodičů studovanou problematiku dokresluje a dodává jí plastičnosti díky jinému zornému úhlu.
Abstract (in English)
The paper is devoted to the education of children who are asylum seekers, living in refugee camps of the Ministry of Interior or children who are already recognized refugees. We want to introduce a specific target group in the current system of the immigration and educational policy in the Czech Republic. The issues is observed through the eyes of teachers and parents of these children. The study provides analysis of the semi-structured qualitative interviews. We tried to analyse the educational strategies, methods and forms that are used by teachers in the classroom, as follows the educational barriers and problems of refugee pupils and finally the specific educational needs of this target group. The parents perspective completes the issue to its plasticity due to a different viewing angle.
Links
MUNI/A/0072/2012, interní kód MUName: Podpora výsledků tvůrčí činnosti na Pedagogické fakultě (Acronym: ProRIV)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/4/2024 18:47