J 2014

Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií

KOTKOVÁ, Martina and Lenka LACINOVÁ

Basic information

Original name

Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií

Name (in English)

Interparental conflict and school stress of students of high schools

Authors

KOTKOVÁ, Martina (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Psychologie pro praxi, Karolinum, 2014, 1803-8670

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/14:00073535

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

rodičovský konflikt; stres ve škole; reprezentace rodiny; emocionální nákaza

Keywords in English

interparental conflict; stress at school; representation of family; emotion contagion

Tags

Reviewed
Změněno: 27/4/2015 17:51, Ing. Alena Raisová

Abstract

V originále

Předkládaná studie se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi rodičovským konfliktem a stresem ve škole u gymnaziálních studentů ve věku 15–18 let. Speciální pozornost byla věnována mediačnímu efektu vztahu k rodičům a moderačnímu efektu reprezentace rodiny. Studie vychází z kvantitativního designu a k získání potřebných dat byly použity dotazníkové metody. Mediační efekt vztahu k rodičům nebyl prokázán. Moderační efekt reprezentace rodiny byl potvrzen pouze u dívek: Souvislost mezi pocitem ohrožení a celkovým stresem je signifikantní jen u těch dívek, které nemají nejvíce konstruktivní ani nejvíce destruktivní reprezentaci rodiny.

In English

This study is focused on examination of the relationship between interparental conflict and school stress of high school students in ages between 15 and 18 years. Attention was especially paid to the mediation effect of relationships towards parents and the moderation effect of representation of a family. This study is based on quantitative research design and questionnaires were used to obtain wanted data. The mediation effect of relationships toward parents was not found in the study. There was evidence of the moderation effect of representation in this study but only in girls. Statistic significance between feelings of threat and general school stress was found only in girls who did not show the most constructive and destructive representation of a family.

Links

GAP407/12/0854, research and development project
Name: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
Investor: Czech Science Foundation, Paths to adulthood: longitudinal research of developmental trajectories and predictors of autonomy and identity