Detailed Information on Publication Record
2014
Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií
KOTKOVÁ, Martina and Lenka LACINOVÁBasic information
Original name
Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií
Name (in English)
Interparental conflict and school stress of students of high schools
Authors
KOTKOVÁ, Martina (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Psychologie pro praxi, Karolinum, 2014, 1803-8670
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/14:00073535
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
rodičovský konflikt; stres ve škole; reprezentace rodiny; emocionální nákaza
Keywords in English
interparental conflict; stress at school; representation of family; emotion contagion
Tags
Reviewed
Změněno: 27/4/2015 17:51, Ing. Alena Raisová
V originále
Předkládaná studie se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi rodičovským konfliktem a stresem ve škole u gymnaziálních studentů ve věku 15–18 let. Speciální pozornost byla věnována mediačnímu efektu vztahu k rodičům a moderačnímu efektu reprezentace rodiny. Studie vychází z kvantitativního designu a k získání potřebných dat byly použity dotazníkové metody. Mediační efekt vztahu k rodičům nebyl prokázán. Moderační efekt reprezentace rodiny byl potvrzen pouze u dívek: Souvislost mezi pocitem ohrožení a celkovým stresem je signifikantní jen u těch dívek, které nemají nejvíce konstruktivní ani nejvíce destruktivní reprezentaci rodiny.
In English
This study is focused on examination of the relationship between interparental conflict and school stress of high school students in ages between 15 and 18 years. Attention was especially paid to the mediation effect of relationships towards parents and the moderation effect of representation of a family. This study is based on quantitative research design and questionnaires were used to obtain wanted data. The mediation effect of relationships toward parents was not found in the study. There was evidence of the moderation effect of representation in this study but only in girls. Statistic significance between feelings of threat and general school stress was found only in girls who did not show the most constructive and destructive representation of a family.
Links
GAP407/12/0854, research and development project |
|