Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií
KOTKOVÁ, Martina and Lenka LACINOVÁ. Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií (Interparental conflict and school stress of students of high schools). Psychologie pro praxi. Karolinum, 2014, vol. 49, 1-2, p. 39-53. ISSN 1803-8670. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií |
Name (in English) | Interparental conflict and school stress of students of high schools |
Authors | KOTKOVÁ, Martina (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Psychologie pro praxi, Karolinum, 2014, 1803-8670. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Article in a journal |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/14:00073535 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
Keywords (in Czech) | rodičovský konflikt; stres ve škole; reprezentace rodiny; emocionální nákaza |
Keywords in English | interparental conflict; stress at school; representation of family; emotion contagion |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 27/4/2015 17:51. |
Abstract |
---|
Předkládaná studie se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi rodičovským konfliktem a stresem ve škole u gymnaziálních studentů ve věku 15–18 let. Speciální pozornost byla věnována mediačnímu efektu vztahu k rodičům a moderačnímu efektu reprezentace rodiny. Studie vychází z kvantitativního designu a k získání potřebných dat byly použity dotazníkové metody. Mediační efekt vztahu k rodičům nebyl prokázán. Moderační efekt reprezentace rodiny byl potvrzen pouze u dívek: Souvislost mezi pocitem ohrožení a celkovým stresem je signifikantní jen u těch dívek, které nemají nejvíce konstruktivní ani nejvíce destruktivní reprezentaci rodiny. |
Abstract (in English) |
---|
This study is focused on examination of the relationship between interparental conflict and school stress of high school students in ages between 15 and 18 years. Attention was especially paid to the mediation effect of relationships towards parents and the moderation effect of representation of a family. This study is based on quantitative research design and questionnaires were used to obtain wanted data. The mediation effect of relationships toward parents was not found in the study. There was evidence of the moderation effect of representation in this study but only in girls. Statistic significance between feelings of threat and general school stress was found only in girls who did not show the most constructive and destructive representation of a family. |
Links | |
---|---|
GAP407/12/0854, research and development project | Name: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity |
Investor: Czech Science Foundation, Paths to adulthood: longitudinal research of developmental trajectories and predictors of autonomy and identity |
PrintDisplayed: 14/10/2024 22:34