KOTKOVÁ, Martina and Lenka LACINOVÁ. Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií (Interparental conflict and school stress of students of high schools). Psychologie pro praxi. Karolinum, 2014, vol. 49, 1-2, p. 39-53. ISSN 1803-8670.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií
Name (in English) Interparental conflict and school stress of students of high schools
Authors KOTKOVÁ, Martina (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Psychologie pro praxi, Karolinum, 2014, 1803-8670.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00073535
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) rodičovský konflikt; stres ve škole; reprezentace rodiny; emocionální nákaza
Keywords in English interparental conflict; stress at school; representation of family; emotion contagion
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Changed: 27/4/2015 17:51.
Abstract
Předkládaná studie se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi rodičovským konfliktem a stresem ve škole u gymnaziálních studentů ve věku 15–18 let. Speciální pozornost byla věnována mediačnímu efektu vztahu k rodičům a moderačnímu efektu reprezentace rodiny. Studie vychází z kvantitativního designu a k získání potřebných dat byly použity dotazníkové metody. Mediační efekt vztahu k rodičům nebyl prokázán. Moderační efekt reprezentace rodiny byl potvrzen pouze u dívek: Souvislost mezi pocitem ohrožení a celkovým stresem je signifikantní jen u těch dívek, které nemají nejvíce konstruktivní ani nejvíce destruktivní reprezentaci rodiny.
Abstract (in English)
This study is focused on examination of the relationship between interparental conflict and school stress of high school students in ages between 15 and 18 years. Attention was especially paid to the mediation effect of relationships towards parents and the moderation effect of representation of a family. This study is based on quantitative research design and questionnaires were used to obtain wanted data. The mediation effect of relationships toward parents was not found in the study. There was evidence of the moderation effect of representation in this study but only in girls. Statistic significance between feelings of threat and general school stress was found only in girls who did not show the most constructive and destructive representation of a family.
Links
GAP407/12/0854, research and development projectName: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
Investor: Czech Science Foundation, Paths to adulthood: longitudinal research of developmental trajectories and predictors of autonomy and identity
PrintDisplayed: 18/5/2024 05:27