J 2013

Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis

VLČKOVÁ, Kateřina, Janek BERGER and Manuel VÖLKLE

Basic information

Original name

Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis

Name in Czech

Klasifikační teorie strategií učení se cizímu jazyku: Exploratorní analýza

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Janek BERGER (276 Germany) and Manuel VÖLKLE (276 Germany)

Edition

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1803-7437

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00066998

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

strategie učení; cizí jazyk; klasifikační teorie; exploratorní analýza

Keywords in English

classification of learning strategies; second language acquisition; exploratory analysis

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/4/2014 13:15, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The present paper provides a comparison of common taxonomies of foreign language learning strategies using empirical data from a Czech adaptation of the strateg y inventory SILL (Oxford, 1990). In an initial analysis none of the traditional taxonomies received strong empirical support. Based on an exploratory followup analysis we thus propose a basic three factorial model of foreign language learning strategies distinguishing 1) elaboration strategies, organisation strategies and self-control, 2) strategies of cooperative learning, and 3) motivational-emotional strategies. This three factorial model bears some similarity to O’Malley’s and Chamot’s (1990) classification of strategies into cognitive, metacognitive, and socioaffective strategies, although cognitive and metacognitive strategies were primarily represented by a single factor, while social and affective strategies appear to be two separated groups of strategies. Based on these first results we suggest better ways to assess foreign learning strategies in future research.

In Czech

Příspěvek srovnává klasifikace strategií učení se cizímu jazyku za použití empirických dat z české adaptace inventáře SILL (Oxford, 1990). Počáteční analýza nepodporuje dostatečně silně žádnou z tradičních klasifikací. Na základě navazující exploratorní analýzy navrhujeme tří faktorový model strategií učení se cizímu jazyku, který rozlišuje 1) elaborační, organizační a kontrolní strategie, 2) strategie kooperativního učení a 3) motivačně-emoční strategie. Tento třífaktorový model vykazuje určitou podobnost s klasifikací strategií dle O´Malleyho a Chamotové (1990), kteří rozlišují strategie kongitivní, metakognitivní a socioafektivní, i když kognitivní a metakognitivní strategie jsou reprezentovány jedním faktorem, zatímco sociální a afektivní strategie se projevují jako dvě oddělené skupiny strategií. Na základě těchto prvních výsledků navrhujeme adekvátnější způsoby, jak evaluovat strategie učení v budoucích výzkumech.

Links

GAP407/12/0432, research and development project
Name: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
Investor: Czech Science Foundation, Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences

Files attached