VLČKOVÁ, Kateřina, Janek BERGER and Manuel VÖLKLE. Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2013, vol. 18, No 4, p. 93-113. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2013-4-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Classification Theories of Foreign Language Learning Strategies: An Exploratory Analysis
Name in Czech Klasifikační teorie strategií učení se cizímu jazyku: Exploratorní analýza
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Janek BERGER (276 Germany) and Manuel VÖLKLE (276 Germany).
Edition Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1803-7437.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Stránky časopisu
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00066998
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2013-4-6
Keywords (in Czech) strategie učení; cizí jazyk; klasifikační teorie; exploratorní analýza
Keywords in English classification of learning strategies; second language acquisition; exploratory analysis
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 25/4/2014 13:15.
Abstract
The present paper provides a comparison of common taxonomies of foreign language learning strategies using empirical data from a Czech adaptation of the strateg y inventory SILL (Oxford, 1990). In an initial analysis none of the traditional taxonomies received strong empirical support. Based on an exploratory followup analysis we thus propose a basic three factorial model of foreign language learning strategies distinguishing 1) elaboration strategies, organisation strategies and self-control, 2) strategies of cooperative learning, and 3) motivational-emotional strategies. This three factorial model bears some similarity to O’Malley’s and Chamot’s (1990) classification of strategies into cognitive, metacognitive, and socioaffective strategies, although cognitive and metacognitive strategies were primarily represented by a single factor, while social and affective strategies appear to be two separated groups of strategies. Based on these first results we suggest better ways to assess foreign learning strategies in future research.
Abstract (in Czech)
Příspěvek srovnává klasifikace strategií učení se cizímu jazyku za použití empirických dat z české adaptace inventáře SILL (Oxford, 1990). Počáteční analýza nepodporuje dostatečně silně žádnou z tradičních klasifikací. Na základě navazující exploratorní analýzy navrhujeme tří faktorový model strategií učení se cizímu jazyku, který rozlišuje 1) elaborační, organizační a kontrolní strategie, 2) strategie kooperativního učení a 3) motivačně-emoční strategie. Tento třífaktorový model vykazuje určitou podobnost s klasifikací strategií dle O´Malleyho a Chamotové (1990), kteří rozlišují strategie kongitivní, metakognitivní a socioafektivní, i když kognitivní a metakognitivní strategie jsou reprezentovány jedním faktorem, zatímco sociální a afektivní strategie se projevují jako dvě oddělené skupiny strategií. Na základě těchto prvních výsledků navrhujeme adekvátnější způsoby, jak evaluovat strategie učení v budoucích výzkumech.
Links
GAP407/12/0432, research and development projectName: Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií
Investor: Czech Science Foundation, Foreign Language Learning Strategies and Achievement: Analysis of Strategy Clusters and Sequences
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.pdf Licence Creative Commons  File version Vlčková, K. 27/3/2014

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1169478/Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1169478/Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1169478/Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1169478/Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.pdf?info
Uploaded/Created
Thu 27/3/2014 15:03, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Dana Nesnídalová, učo 831
Attributes
 

Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1169478/Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1169478/Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
683,8 KB
Hash md5
d92f5cd8847cd9abbcc9ef2cfa0b211f
Uploaded/Created
Thu 27/3/2014 15:03

Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1169478/Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1169478/Vlckova_Berger_Voelkle_stra_clas_SP2013.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
37,5 KB
Hash md5
622aaef34f9ba01cf4b1930a5c9371d0
Uploaded/Created
Thu 27/3/2014 15:05
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 26/5/2024 00:12