SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ and Jan PRŮCHA. Vzdělávání a péče v raném věku. Komparace české a zahraniční situace. (Education and care at an early age. Comparison of Czech and foreign situation.). 1st ed. Praha: Wolters Kluver, 2014, 213 pp. 373.2/3 Předškolní a primární výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7478-354-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzdělávání a péče v raném věku. Komparace české a zahraniční situace.
Name (in English) Education and care at an early age. Comparison of Czech and foreign situation.
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Irena BORKOVCOVÁ (203 Czech Republic) and Jan PRŮCHA (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Praha, 213 pp. 373.2/3 Předškolní a primární výchova a vzdělávání, 2014.
Publisher Wolters Kluver
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00075183
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7478-354-8
Keywords (in Czech) raná péče; předškolní vzdělávání; komparace; kvalita
Keywords in English early care; pre-school education; comparison; quality
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 13/3/2015 13:09.
Abstract
Publikace se snaží pohlédnout na současné české předškolní vzdělávání a péči o děti v raném věku prostřednictvím komparace s vybranými zeměmi Evropské unie (Anglie, Německo, Norsko, Slovensko, Švédsko) a Nového Zélandu. Snahou autorů bylo ukázat, že problematika péče v raném věku a vzdělávání dětí předškolního věku se musí stát předmětem komparací, tj. srovnávacích popisů a objasnění zahraniční a české situace. Publikace vyúsťuje v doporučení, která by měli představitelé školské politiky (ale také např. ředitelé a učitelé mateřských škol) přijmout pro zkvalitnění rané péče a předškolního vzdělávání. Doporučení jsou opřena o výsledky českých výzkumů, zprávy České školní inspekce a zprávy OECD.
Abstract (in English)
Publication is trying to look at the current Czech preschool education and childcare at an early age through comparison with selected EU countries (England, Germany, Norway, Slovakia, Sweden) and New Zealand. The aim of this study was to show that the issue of early childhood care and education of preschool children must be subject comparisons, comparative description and explanation of foreign and Czech situation. Publication resulting in recommendations that should be representatives of educational policy (but also as directors and teachers of nursery schools) to take to improve the quality of early care and preschool education. The recommendations are supported on the results of the Czech research report of the Czech School Inspectorate and OECD reports.
PrintDisplayed: 27/4/2024 10:07