ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK and Hana STAUDKOVÁ. Výzkum učení mládeže v digitální éře založený na konceptu „learning lives“ (Research on learning of youth in the digital age based on the concept of "learning lives"). In Současná škola - "Dílna lidskosti"?, Uherský Brod, 27.-28. března 2014. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum učení mládeže v digitální éře založený na konceptu „learning lives“
Name (in English) Research on learning of youth in the digital age based on the concept of "learning lives"
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Libor JUHAŇÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Hana STAUDKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Současná škola - "Dílna lidskosti"?, Uherský Brod, 27.-28. března 2014, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00075239
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) učení; mládež; výzkum; digitální technologie; learning lives
Keywords in English learning; youth; digital technologies; learning lives
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Changed: 22/3/2015 22:22.
Abstract
Digitální média pronikla v posledních letech velmi intenzivně do každodenního života velké části obyvatel dnešního světa. Mládež tak vyrůstá v prostředí, v němž jsou digitální technologie běžně dostupné a jejich využívání je mladými lidmi považováno za zcela přirozenou součást jejich života. V sociálně-vědním výzkumu se však tradičně studuje „školní vzdělávání“ na jedné straně a „využívání digitálních médií“ na straně druhé jako dva oddělené světy. Vytváří se tak mezera mezi oběma tématy či svého druhu „světy“, a to i mezera v empirickém poznání tohoto komplexního tématu. Je ale zřejmé, že mládež se jako učící se subjekty pohybuje v různých kontextech učení a prostředích, ať už máme na mysli fyzické či online, školní i mimoškolní, přičemž jde o neustálý „proud aktivit“. Vyvstává tedy naléhavá potřeba „překročit“ tradiční koncepci odděleného formálního a informálního učení i tradičně chápané gramotnosti. Je tedy nutné rozvíjet nové výzkumné přístupy, které budou schopny zachytit zmíněnou kulturní komplexnost, abychom tak mohli plně pochopit role médií v životě mládeže. Nové výzkumné postupy rovněž umožní porozumět přístupům dnešní mládeže k učení, ale také ke vzdělávání obecně. Jedním z nových a inspirativních přístupů ke zkoumání problematiky digitálních médií v životě a zejména učení mládeže je koncept „learning lives“. V příspěvku autoři představí tento v českém prostředí prakticky neznámí přístup k výzkumu učení mládeže, představí jeho teoretické i metodologické „zázemí“. Na příkladech pak autoři ukáží některé realizované výzkumy a jejich výsledky.
Abstract (in English)
In recent years, digital media permeate the everyday lives of a majority of people living in economically advanced countries. Digital media or information and communication technologies (ICT) are becoming one of the fundamental drivers of change in the society and economy. The current generation of young people is growing up in an environment where digital technologies are commonly available and young people regard their use as a natural part of their lives. This is one of the defining features differentiating them from previous generations which encountered digital media only later in their lives. This is why today's young generation is referred to as the "digital youth" or the "net generation". Research based on the learning lives concept can help us understand better not only lives and learning of contemporary youth living in a "digital era" but its results may provide a basis for debates of lifelong learning or life-deep or life-wide learning. Thanks to the complex view of the issues of learning and literacy, findings of this research may be a significant contribution to both theoretical knowledge (for instance in socio-cultural learning theory) and methodology of research in this domain (research strategies as well as specific research methods and techniques).
Links
MUNI/A/0820/2013, interní kód MUName: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/4/2024 14:13