In Sborník abstraktů XXI. Celostátní konference ČAPV: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. Ústí nad Labem 16. – 18. září 2013. VNÍMANÁ MOC UČITELE VE ŠKOLNÍ TŘÍDĚ: ADAPTACE DOTAZNÍKU TEACHER POWER USE SCALE PERCEIVED TEACHER POWER IN THE CLASSROOM: CZECH ADAPTATION OF TEACHER POWER USE SCALE Mareš Jan Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika Vlčková Kateřina Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika Šalamounová Zuzana Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika Vnímání moci učitele v pojetí vycházejícím z teorie Frenche a Ravena (1960) rozlišujícím báze moci (donucovací, odměňovací, referenční, legitimní a expertní) je v české pedagogice relativně novým výzkumným tématem. Fenomén moci byl dosud u nás zkoumán hlavně kvalitativně, prostřednictvím rozhovorů a pozorování (Šeďová, 2012, Šalamounová, 2011). Ke zjišťování vnímané moci je ale možné použít také dotazníky. Mezi aktuální a nejvíce rozšířené dotazníky měřící zmíněné báze moci patří Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt a Turman, 2007) určený v původní verzi pro středoškoláky. Příspěvek představuje postup adaptace tohoto dotazníku pro podmínky druhého stupně české základní školy. Prezentuje psychometrické vlastnosti adaptované verze dotazníku a diskutuje o možnostech dalšího vývoje nástroje i alternativní možnosti měření vnímání moci učitele žáky i samotným učitelem. Představenou českou adaptaci nástroje je možné v českých podmínkách použít pro měření jednotlivých bází moci, a to jak ve výzkumu, tak pro výukové či (auto)evaluační účely. Příspěvek vznikl v rámci projektu GC13-24456S Moc ve školních třídách studentů učitelství financovaném Grantovou agenturou České republiky. Autoři děkují za poskytnutou podporu. Kontakt: vlckova@ped.muni.cz, mares@ped.muni.cz, salamounova@ped.muni.cz Sekce přihlášení: 2