D 2010

Lehrerprofession in der Wissensgesellschaft

MAŇÁK, Josef

Basic information

Original name

Lehrerprofession in der Wissensgesellschaft

Name (in English)

The Teaching Profession in a Knowledge-based Society

Authors

MAŇÁK, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Münster, New Pathways in the Professional Development of Teachers, p. 43-50, 8 pp. 2010

Publisher

LIT Verlag

Other information

Language

German

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00072883

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-643-50153-0

UT WoS

000287980000006

Keywords (in Czech)

učitelská profese; společnost vědění; kritika učitelské profese

Keywords in English

teaching profession; knowledge-based society; criticism of the teaching profession

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 4/4/2014 13:55, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.

Abstract

V originále

Der Artikel analysiert die Funktionen der Lehrerprofession vom Standpunkt der historischen Entwicklung und den Funktionenwechsel dieses Berufs in der modernen Gesellschaft. Der Autor befasst sich auch mit der Kritik der Lehrerprofession,sucht die Ursachen ihres Rückstandes und verweist auf seine Quellen, aber auch auf die Wege seiner Überwindung. Weiters skizziert er die Aufgaben der Lehrerprofession in der Wissensgesellschaft und schlägt eine neue Konzeption der Lehrervorbereitung vor.

In Czech

Článek analyzuje funkce učitelské profese z historického hlediska a proměny funkcí této profese v moderní společnosti. Autor se zabývá kritikou učitelské profese, jejich příčin, zdrojů a také možnostmi řešení. Nastiňuje též úkoly učitelské profese ve společnosti vědění a navrhuje nouvou koncepci přípravy učitelů.