Detailed Information on Publication Record
2010
Lehrerprofession in der Wissensgesellschaft
MAŇÁK, JosefBasic information
Original name
Lehrerprofession in der Wissensgesellschaft
Name (in English)
The Teaching Profession in a Knowledge-based Society
Authors
MAŇÁK, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Münster, New Pathways in the Professional Development of Teachers, p. 43-50, 8 pp. 2010
Publisher
LIT Verlag
Other information
Language
German
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/10:00072883
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-3-643-50153-0
UT WoS
000287980000006
Keywords (in Czech)
učitelská profese; společnost vědění; kritika učitelské profese
Keywords in English
teaching profession; knowledge-based society; criticism of the teaching profession
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 4/4/2014 13:55, Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.
V originále
Der Artikel analysiert die Funktionen der Lehrerprofession vom Standpunkt der historischen Entwicklung und den Funktionenwechsel dieses Berufs in der modernen Gesellschaft. Der Autor befasst sich auch mit der Kritik der Lehrerprofession,sucht die Ursachen ihres Rückstandes und verweist auf seine Quellen, aber auch auf die Wege seiner Überwindung. Weiters skizziert er die Aufgaben der Lehrerprofession in der Wissensgesellschaft und schlägt eine neue Konzeption der Lehrervorbereitung vor.
In Czech
Článek analyzuje funkce učitelské profese z historického hlediska a proměny funkcí této profese v moderní společnosti. Autor se zabývá kritikou učitelské profese, jejich příčin, zdrojů a také možnostmi řešení. Nastiňuje též úkoly učitelské profese ve společnosti vědění a navrhuje nouvou koncepci přípravy učitelů.
In English
The article analyses the functions of the teaching profession from the historical point of view and the change of functions of this profession in the modern society. The author deals with the criticism of the teaching profession, its causes, sources and possible solutions. He reflects the tasks of the teaching profession in the knowledge-based society and suggests a new concept of the teacher education.