ČERVENKA, Karel. The Experiential Course Ikspíriens as a Means of Mitigating the Negative Impact of the Stigma of Hearing Impairments and Behavioural Disorders. In PROCHÁZKOVÁ, L., SOCHOR, P. et al. Support of People with Special Needs: International Perspectives. Förderung von Menschen mit Behinderung: Internationale Perspektiven. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 73-80. ISBN 978-80-210-6637-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Experiential Course Ikspíriens as a Means of Mitigating the Negative Impact of the Stigma of Hearing Impairments and Behavioural Disorders
Name in Czech Zážitkový kurz Ikspíriens jako prostředek ke zmírnění negativních důsledků stigmatu sluchového postižení a poruch chování
Authors ČERVENKA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Support of People with Special Needs: International Perspectives. Förderung von Menschen mit Behinderung: Internationale Perspektiven. p. 73-80, 8 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072953
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6637-3
Keywords (in Czech) stigmatizace; speciální vzdělávání; intervence; speciální vzdělávací potřeby; poruchy chování; sluchové postižení; inkluze
Keywords in English stigmatization; stigma; master status; special education; intervention; special individual needs; behavioural disorder; hearing impairment; social inclusion; inclusive education; informed intervention
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D., učo 8596. Changed: 11/4/2014 15:38.
Abstract
The text is devoted to a theoretical refl ection on the experiential course “Ikspírijens without barriers or we understand each other”, which was organized for two groups of adolescents – the hearing impaired and those with behavioural disorders. The author of the text looks at the experiential course through Goffman’s concept of stigma and through his eyes tried to grasp the potential that an appropriate course may have in terms of mitigating the effect of stigmatizing the disability/handicap of its participants. Through this lens of the concept of informed interventions, the Ikspíriens project is shown to be a means for the social inclusion of adolescents with disabilities/handicaps.
Abstract (in Czech)
Kapitola se věnuje teoretické reflexi zážitkového kurzu Ikspírijens bez bariér aneb my si rozumíme, který byl pořádán pro dvě skupiny dospívajících - pro sluchově postižené a pro děti s poruchami chování. Autor textu nahlíží zážitkový kurz prostřednictvím Goffmanovy koncepce stigmatizace a její optikou se snaží uchopit potenciál, který příslušný kurz může mít z hlediska zmírňování stigmatizujícího efektu postižení/znevýhodnění jeho účastníků. Optikou konceptu informované intervence pak ukazuje projekt Ikspíriens jako prostředek sociální inkluze dospívajících s postižením/znevýhodněním.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 7/7/2024 00:54