C 2013

VYUŽITÍ TANEČNÍ POHYBOVÉ TERAPIE V LEKCÍCH GYMNASTICKÝCH A TANEČNÍCH DISCIPLÍN

SKOTÁKOVÁ, Alena, Lenka SVOBODOVÁ and Pavlína VACULÍKOVÁ

Basic information

Original name

VYUŽITÍ TANEČNÍ POHYBOVÉ TERAPIE V LEKCÍCH GYMNASTICKÝCH A TANEČNÍCH DISCIPLÍN

Name (in English)

RELATIONSHIP OF TEACHERS OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS TO GYMNASTICS DISCIPLINES

Authors

SKOTÁKOVÁ, Alena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Pavlína VACULÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Společenský význam gymnastiky, tance a úpolů, p. 30-46, 17 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14510/13:00072955

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-210-6290-0

Keywords in English

gymnastics; teacher; relationship

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 14/4/2014 00:39, Mgr. Olga Krčmařová

Abstract

V originále

Gymnastické disciplíny se ve výuce tělesné výchovy objevují již několik století, i když podoba gymnastických cvičení se od té dnešní v mnohém lišila. I přes tuto dlouhou tradici máme pocit, že se gymnastické disciplíny, především cvičení na nářadí, z výuky tělesné výchovy pomalu vytrácí. Na tuto myšlenku nás přivedla stále klesající úroveň gymnastických dovedností uchazečů o studium tělesné výchovy na Fakultě sportovních studií a s tím související nutné snižování obtížnosti zápočtových požadavků studentů bakalářského studia. Proto jsme se rozhodli dotazníkovým šetřením zjistit, jaký je vztah pedagogů ke gymnastickým disciplínám, jak často a jaká gymnastická cvičení využívají ve svých hodinách tělesné výchovy. Do dotazníku byly zařazeny také otázky týkající se oblíbenosti gymnastických cvičení u žáků.

In English

Gymnastic disciplines have been occuring in the physical education lessons for several centuries, although the form of gymnastic exercises was very different from the today´s one. Despite this long tradition we feel that the gymnastic disciplines slowly disappear from physical education lessons, especially exercising on equipment. We think this because of decreasing level of gymnastic skills of applicants who want to study physical education at the Faculty of Sports Studies, and the related need of reducing the complexity credit requirements for bachelor degree students. Therefore using a questionnaire survey we decided to find out what is the teacher´s relationship to gymnastice and what gymnastic equipment they use in their lessons. There were also included questions about the popularity of gymnastic exercises for pupils in the questionaire.

Links

CZ.1.07/2.4.00/17.0035, interní kód MU
Name: Rozšiřování výzkumných a pedagogických kompetencí prostřednictvím spolupráce v kinantropologickém výzkumu (Acronym: Spolupráce v kinantropologii)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.4 Partnership and networks