PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ. Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání (Czech Public And Inclusive Education). In SLEPIČKOVÁ, L. a K. PANČOCHA. Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 9-31. ISBN 978-80-210-6688-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání
Name in Czech Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání
Name (in English) Czech Public And Inclusive Education
Authors PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena VAĎUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. p. 9-31, 23 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072961
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6688-5
Keywords (in Czech) Inkluzivní vzdělávání; postoje; veřejnost; hypotéza kontaktu
Keywords in English Inclusive education; attitudes; public; contact hypothesis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 23/4/2014 13:20.
Abstract
Kapitola představuje současné pojetí inkluzivního vzdělávání a zabývá se rozporem mezi deklarovaným směřováním k inkluzi a realitou segregovaného školství. Výzkumné šetření se zaměřilo na postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání, které mohou působit jako bariéra při vzdělávání všech žáků v běžné škole. Respondenti (N = 1803) se vyjadřovali ke dvanácti tezím ideově vycházejícím ze škály sociální distance. Výsledky naznačují, že postoje veřejnosti jsou ovlivněny socio-demografickými charakteristikami respondentů, intenzitou kontaktu s jedinci s postižením a znalosti/schopnostmi, které se týkají osob s postižením.
Abstract (in English)
The chapter presents current issues and understanding of inclusive education and contrasts declared inclusive policies and reality of segregated education. The research focuses on attitudes of the Czech general public attitudes towards inclusive education, as negative attitudes may serve as a barrier of education for all children in mainstream school. The respondents (N= 1803) expressed their position to twelve statements, which were inspired by the social distance scale. The results show that attitudes of the general public vary according to socio-demographic characteristics of the respondents and their contact and knowledge about people with disabilities.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 28/4/2024 11:32