Detailed Information on Publication Record
2013
Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání
PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁBasic information
Original name
Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání
Name in Czech
Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání
Name (in English)
Czech Public And Inclusive Education
Authors
PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena VAĎUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. p. 9-31, 23 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00072961
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6688-5
Keywords (in Czech)
Inkluzivní vzdělávání; postoje; veřejnost; hypotéza kontaktu
Keywords in English
Inclusive education; attitudes; public; contact hypothesis
Tags
Reviewed
Změněno: 23/4/2014 13:20, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
V originále
Kapitola představuje současné pojetí inkluzivního vzdělávání a zabývá se rozporem mezi deklarovaným směřováním k inkluzi a realitou segregovaného školství. Výzkumné šetření se zaměřilo na postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání, které mohou působit jako bariéra při vzdělávání všech žáků v běžné škole. Respondenti (N = 1803) se vyjadřovali ke dvanácti tezím ideově vycházejícím ze škály sociální distance. Výsledky naznačují, že postoje veřejnosti jsou ovlivněny socio-demografickými charakteristikami respondentů, intenzitou kontaktu s jedinci s postižením a znalosti/schopnostmi, které se týkají osob s postižením.
In English
The chapter presents current issues and understanding of inclusive education and contrasts declared inclusive policies and reality of segregated education. The research focuses on attitudes of the Czech general public attitudes towards inclusive education, as negative attitudes may serve as a barrier of education for all children in mainstream school. The respondents (N= 1803) expressed their position to twelve statements, which were inspired by the social distance scale. The results show that attitudes of the general public vary according to socio-demographic characteristics of the respondents and their contact and knowledge about people with disabilities.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|