C 2013

Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání

PANČOCHA, Karel and Helena VAĎUROVÁ

Basic information

Original name

Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání

Name in Czech

Česká veřejnost a inkluzivní vzdělávání

Name (in English)

Czech Public And Inclusive Education

Authors

PANČOCHA, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Helena VAĎUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. p. 9-31, 23 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072961

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6688-5

Keywords (in Czech)

Inkluzivní vzdělávání; postoje; veřejnost; hypotéza kontaktu

Keywords in English

Inclusive education; attitudes; public; contact hypothesis

Tags

Reviewed
Změněno: 23/4/2014 13:20, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola představuje současné pojetí inkluzivního vzdělávání a zabývá se rozporem mezi deklarovaným směřováním k inkluzi a realitou segregovaného školství. Výzkumné šetření se zaměřilo na postoje české veřejnosti k inkluzivnímu vzdělávání, které mohou působit jako bariéra při vzdělávání všech žáků v běžné škole. Respondenti (N = 1803) se vyjadřovali ke dvanácti tezím ideově vycházejícím ze škály sociální distance. Výsledky naznačují, že postoje veřejnosti jsou ovlivněny socio-demografickými charakteristikami respondentů, intenzitou kontaktu s jedinci s postižením a znalosti/schopnostmi, které se týkají osob s postižením.

In English

The chapter presents current issues and understanding of inclusive education and contrasts declared inclusive policies and reality of segregated education. The research focuses on attitudes of the Czech general public attitudes towards inclusive education, as negative attitudes may serve as a barrier of education for all children in mainstream school. The respondents (N= 1803) expressed their position to twelve statements, which were inspired by the social distance scale. The results show that attitudes of the general public vary according to socio-demographic characteristics of the respondents and their contact and knowledge about people with disabilities.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects