SLEPIČKOVÁ, Lenka, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ a Pavlína PINKOVÁ. Učitelé jako aktéři inkluze v základní škole. In SLEPIČKOVÁ, L. a K. PANČOCHA. Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 33-58. ISBN 978-80-210-6688-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Učitelé jako aktéři inkluze v základní škole
Název česky Učitelé jako aktéři inkluze v základní škole
Název anglicky Teachers as Actors of Inclusion in Primary School
Autoři SLEPIČKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavlína PINKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. od s. 33-58, 26 s. 2013.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00072963
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6688-5
Klíčová slova česky inkluzivní vzdělávání; postoje učitelů; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova anglicky Key words: inclusive education; teachers´attitudes; pupils with special needs
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Změněno: 23. 4. 2014 13:22.
Anotace
Výzkumy týkající se faktorů úspěšnosti inkluze ukazují, že je to právě personální zajištění, které do značné míry ovlivňuje úspěšnost vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Není to přitom jen odborná příprava či teoretická vybavenost teoretických pracovníků, ale především jejich ztotožnění se s inkluzivními principy, co hraje v procesu inkluze klíčovou roli. Tato kapitola mapuje postoje učitelů českých základních škol k inkluzivnímu vzdělávání různých skupin žáků a identifikuje faktory, které tyto postoje ovlivňují. Ke sběru dat byla využita upravená verze dotazníku Sentiments, Attitudes and Concerns about Inclusive Education (SACIE) zaměřeného na oblast emocí, postojů a obav budoucích učitelů z inkluzivního vzdělávání (Forlin, Earle, Loreman, Sharma, 2011), výzkumným vzorkem je 92 učitelů českých základních škol z pěti krajů ČR. Jak ukázaly výsledky výzkumu, respondenti projevili nízkou podporu inkluze ve vztahu k určitým skupinám žákům, především k žákům s poruchami chování na úrovni agresivity, k žákům potřebujícím pomoc se sebeobslužnými činnostmi a k žákům soustavně neprospívajícím. Vysoké procento respondentů také vyslovovalo různé typy obav souvisejících s inkluzí. Významnými činiteli působícími na postoje učitelů k inkluzivnímu vzdělávání jsou rozsah studia speciální pedagogiky a rozsah zkušeností se vzděláváním žáků se zdravotním postižením.
Anotace anglicky
Research on factors of success of inclusive education indicate that it is the attitudes of teachers and other school staff that largely affects the success of the education of pupils with special educational needs. It is not only the theoretical knowledge or expertise of the teachers what plays a significant role in the proces of inclusion. Their acceptance of the policy of inclusion is even more important. This chapter focuses on the attitudes of primary school teachers in the Czech Republic towards inclusive education of different groups of pupils and identifies the factors that influence these attitudes. The modified version of a questionnaire Attitudes; Sentiments and Concerns about Inclusive Education (SACIE) was used for data collection (Forlin, Earl, Loreman, Sharma, 2011). The research sample consists of 92 Czech primary school teachers from the five regions of the Czech Republic. Data show that respondents declared only a little support in relation to the inclusion of the particular groups of pupils: especially regarding pupils who are physically aggressive towards others, pupils who need assistance with personal care and pupils who frequently fail exams. A high percentage of respondents also expressed various concerns related to the different aspects of inclusion. The academic training and the experience of teachers was identified as the major factors influencing teachers´attitudes toward inclusion.
Návaznosti
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUNázev: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masarykova univerzita, Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 30. 9. 2024 19:11