SLEPIČKOVÁ, Lenka, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ and Pavlína PINKOVÁ. Učitelé jako aktéři inkluze v základní škole (Teachers as Actors of Inclusion in Primary School). In SLEPIČKOVÁ, L. a K. PANČOCHA. Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 33-58. ISBN 978-80-210-6688-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učitelé jako aktéři inkluze v základní škole
Name in Czech Učitelé jako aktéři inkluze v základní škole
Name (in English) Teachers as Actors of Inclusion in Primary School
Authors SLEPIČKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Pavlína PINKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. p. 33-58, 26 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072963
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6688-5
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání; postoje učitelů; žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Keywords in English Key words: inclusive education; teachers´attitudes; pupils with special needs
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 23/4/2014 13:22.
Abstract
Výzkumy týkající se faktorů úspěšnosti inkluze ukazují, že je to právě personální zajištění, které do značné míry ovlivňuje úspěšnost vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Není to přitom jen odborná příprava či teoretická vybavenost teoretických pracovníků, ale především jejich ztotožnění se s inkluzivními principy, co hraje v procesu inkluze klíčovou roli. Tato kapitola mapuje postoje učitelů českých základních škol k inkluzivnímu vzdělávání různých skupin žáků a identifikuje faktory, které tyto postoje ovlivňují. Ke sběru dat byla využita upravená verze dotazníku Sentiments, Attitudes and Concerns about Inclusive Education (SACIE) zaměřeného na oblast emocí, postojů a obav budoucích učitelů z inkluzivního vzdělávání (Forlin, Earle, Loreman, Sharma, 2011), výzkumným vzorkem je 92 učitelů českých základních škol z pěti krajů ČR. Jak ukázaly výsledky výzkumu, respondenti projevili nízkou podporu inkluze ve vztahu k určitým skupinám žákům, především k žákům s poruchami chování na úrovni agresivity, k žákům potřebujícím pomoc se sebeobslužnými činnostmi a k žákům soustavně neprospívajícím. Vysoké procento respondentů také vyslovovalo různé typy obav souvisejících s inkluzí. Významnými činiteli působícími na postoje učitelů k inkluzivnímu vzdělávání jsou rozsah studia speciální pedagogiky a rozsah zkušeností se vzděláváním žáků se zdravotním postižením.
Abstract (in English)
Research on factors of success of inclusive education indicate that it is the attitudes of teachers and other school staff that largely affects the success of the education of pupils with special educational needs. It is not only the theoretical knowledge or expertise of the teachers what plays a significant role in the proces of inclusion. Their acceptance of the policy of inclusion is even more important. This chapter focuses on the attitudes of primary school teachers in the Czech Republic towards inclusive education of different groups of pupils and identifies the factors that influence these attitudes. The modified version of a questionnaire Attitudes; Sentiments and Concerns about Inclusive Education (SACIE) was used for data collection (Forlin, Earl, Loreman, Sharma, 2011). The research sample consists of 92 Czech primary school teachers from the five regions of the Czech Republic. Data show that respondents declared only a little support in relation to the inclusion of the particular groups of pupils: especially regarding pupils who are physically aggressive towards others, pupils who need assistance with personal care and pupils who frequently fail exams. A high percentage of respondents also expressed various concerns related to the different aspects of inclusion. The academic training and the experience of teachers was identified as the major factors influencing teachers´attitudes toward inclusion.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 19/7/2024 09:22