C 2013

Management škol a inkluze ve vzdělávání

VRUBEL, Martin

Basic information

Original name

Management škol a inkluze ve vzdělávání

Name in Czech

Management škol a inkluze ve vzdělávání

Name (in English)

School Management And Inclusive Education

Authors

VRUBEL, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. p. 59-76, 18 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072965

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6688-5

Keywords (in Czech)

management školy; inkluzivní vzdělávání; základní škola; střední škola; postoje; bariéry; facilitátory; zdravotní postižení; zrakové postižení

Keywords in English

school management; inklusive education; basic school; high school; attitudes; barriers; facilitator; dissability; visual impairment

Tags

Reviewed
Změněno: 23/4/2014 13:21, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola se zaměřuje na zkoumání a prezentaci postojů managementu základních a středních škol. Vzhledem k tomu, významným trendem, který posunuje lidské vědění kupředu, je mezioborový pohled na zkoumané skutečnosti se v rámci kapitoly věnujeme interdisciplinárnímu pohledu na zdravotní postižení. Na základě výsledků výzkumu se zamýšlíme nad tím, proč je managementu škol blízký tzv. medicínský modle pojetí zdravotního postižení. Kromě tohoto se věnujeme postojům managementu škol k facilitátorům inkluzivního vzdělávání včetně vývoje vnímání důležitosti jednotlivých facilitátorů v prostředí základních a středních škol. Výzkum probíhal metodou kvantitativního sběru dat pomocí online dotazníku. Výzkumnou jednotkou byl ředitel a ředitelka základních škol a středních škol v Pardubickém kraji. Následně došlo k analýze získaných dat vypovídajících o vnímání facilitátorů a predikci možnosti integrace žáka pouze na základě určitého druhu zrakového postižení.

In English

The chapter focuses on research and presentation of attitudes of primary and secondary school management. As the trends pushing forward scientific knowledge are multidisciplinary, we consider disability from perspectives of different scientific fields. Based on the results of our research; we try to find out why is the medical model predominant within the school management personnel. Further, we look at management attitudes towards facilitators of inclusive education including perceptions of importance of specific facilitators in primary and secondary schools. We used quantitative approach, specifically on-line questionnaire. The research has been conducted among principals of primary and secondary schools in Pardubice region. After collecting the data we analyzed management’s perceptions of facilitators and predictions of possible integration of students with different types of visual impairments.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects