Detailed Information on Publication Record
2013
Management škol a inkluze ve vzdělávání
VRUBEL, MartinBasic information
Original name
Management škol a inkluze ve vzdělávání
Name in Czech
Management škol a inkluze ve vzdělávání
Name (in English)
School Management And Inclusive Education
Authors
VRUBEL, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. p. 59-76, 18 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00072965
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6688-5
Keywords (in Czech)
management školy; inkluzivní vzdělávání; základní škola; střední škola; postoje; bariéry; facilitátory; zdravotní postižení; zrakové postižení
Keywords in English
school management; inklusive education; basic school; high school; attitudes; barriers; facilitator; dissability; visual impairment
Tags
Reviewed
Změněno: 23/4/2014 13:21, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
V originále
Kapitola se zaměřuje na zkoumání a prezentaci postojů managementu základních a středních škol. Vzhledem k tomu, významným trendem, který posunuje lidské vědění kupředu, je mezioborový pohled na zkoumané skutečnosti se v rámci kapitoly věnujeme interdisciplinárnímu pohledu na zdravotní postižení. Na základě výsledků výzkumu se zamýšlíme nad tím, proč je managementu škol blízký tzv. medicínský modle pojetí zdravotního postižení. Kromě tohoto se věnujeme postojům managementu škol k facilitátorům inkluzivního vzdělávání včetně vývoje vnímání důležitosti jednotlivých facilitátorů v prostředí základních a středních škol. Výzkum probíhal metodou kvantitativního sběru dat pomocí online dotazníku. Výzkumnou jednotkou byl ředitel a ředitelka základních škol a středních škol v Pardubickém kraji. Následně došlo k analýze získaných dat vypovídajících o vnímání facilitátorů a predikci možnosti integrace žáka pouze na základě určitého druhu zrakového postižení.
In English
The chapter focuses on research and presentation of attitudes of primary and secondary school management. As the trends pushing forward scientific knowledge are multidisciplinary, we consider disability from perspectives of different scientific fields. Based on the results of our research; we try to find out why is the medical model predominant within the school management personnel. Further, we look at management attitudes towards facilitators of inclusive education including perceptions of importance of specific facilitators in primary and secondary schools. We used quantitative approach, specifically on-line questionnaire. The research has been conducted among principals of primary and secondary schools in Pardubice region. After collecting the data we analyzed management’s perceptions of facilitators and predictions of possible integration of students with different types of visual impairments.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|