SOCHOR, Pavel. Jedinec v procesu inkluze skrze výtvarnou tvorbu (Individual in the Process of Inclusion Through Art Activities). In SLEPIČKOVÁ, L. a K. PANČOCHA. Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 99-117. ISBN 978-80-210-6688-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jedinec v procesu inkluze skrze výtvarnou tvorbu
Name in Czech Jedinec v procesu inkluze skrze výtvarnou tvorbu
Name (in English) Individual in the Process of Inclusion Through Art Activities
Authors SOCHOR, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. p. 99-117, 19 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072967
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6688-5
Keywords (in Czech) Umění; postižení; identita; artefakt; jinakost; Art brut; normalita; východiska školní inkluze; výtvarná tvorba žáků; mezioborový výzkum
Keywords in English Art; disability; identity; artifact; Art brut; normality; fundamentals of school inclusion; art activities; interdisciplinary research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 23/4/2014 13:21.
Abstract
Kapitola se zabývá mezioborovým výzkumem role umění, výtvarné tvorby a speciálně pedagogické intervence ve vztahu k rozvoji jedince s postižením. Dynamika současného umění je založena na originalitě, individualitě a autenticitě tvorby, která má přinášet nové hodnoty. Uplatňování vzdělávacích inkluzivních principů a východisek lze zaznamenat rovněž v umělecké i mimoumělecké tvorbě. Výtvarná tvorba žáků tak vytváří ideální prostor pro rozvoj školní inkluze.
Abstract (in English)
The chapter deals with interdisciplinary research and focuses on the role of art and specialized educational interventions in relation to the development of persons with disabilities in relation to the majority society. The dynamics of contemporary art is based on originality, individuality and authenticity of creation, which bring new value. Similar applications of inclusive education principles can be observed also in the artistic and non-artistic creation. Art works of students in the field of art education support development of school inclusion.
Links
EE2.3.30.0009, research and development projectName: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
PrintDisplayed: 23/6/2024 14:14