C 2013

Výuka příběhem jako otevřený prostor pro inkluzi: Global Storylines v prostředí českých základních škol

SLEPIČKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Výuka příběhem jako otevřený prostor pro inkluzi: Global Storylines v prostředí českých základních škol

Name in Czech

Výuka příběhem jako otevřený prostor pro inkluzi: Global Storylines v prostředí českých základních škol

Name (in English)

Teaching through Stories as a Space for Inclusion: Global Storylines in Czech Primary Schools

Authors

SLEPIČKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. p. 121-135, 15 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072968

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6688-5

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělání; participativní výuka; globální rozvojové vzdělávání; Global Storylines

Keywords in English

inclusive education; participatory learning; global dimension in education; Global storylines

Tags

Reviewed
Změněno: 23/4/2014 13:22, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Global Storylines je pedagogickým přístup, který podporuje práci s globálními tématy, posiluje participativnost ve výuce kritické myšlení. V rámci práce s příběhy se žáci stávají členy komunity, která řeší společný problém. Tento přístup umožní sdílet poznatky a dovídat se o světě novými způsoby, ale také zapojit a motivovat všechny žáky, bez ohledu na jejich školní výkon nebo pozici v kolektivu. Dává žákům i učitelům příležitost ke společným prožitkům; budování partnerského vztahu a vzájemnému ocenění v nových kontextech. Pomáhá ve třídách vybudovat inkluzivní prostředí, protože v jeho centru jsou samotní žáci, a nabízí prostor pro přizpůsobení práce žákům s různými vzdělávacími potřebami. Tříletý projekt, který byl v České Republice zahájen s podporou MZV v roce 2013, a který řeší nezisková organizace NaZemi, má za cíl aplikovat tento způsob výuky na prvním stupni ZŠ a získat data o výsledcích a změnách, které přináší jak pro žáky, tak pro celou třídu a také pedagogickou práci. V příspěvku představíme dosavadní poznatky z projektu. Data byla sbírána skrze metody pozorování, rozhovorů s žáky i učiteli, analýzou učitelských reflexí a skupinovými rozhovory. Jak ukázaly první výsledky, přístup obohacuje pedagogickou práci na úrovni metodické i obsahové. Přináší nové podněty pro participativní učení; umožňuje třídám prožít různé situace a aplikovat je na životní zkušenosti žáků.

In English

Global storylines approach, originated in Scotland, offers an opportunity to work with the global dimension in education in primary schools. Learners “become” characters within a community affected by a particular global issue and they have to work together to tackle various problems they face. Such approach has a strong potential not only to share the knowledge, but to involve and motivate all learners, nevertheless the level of their performance in other school activities or their actual position within the class. It is a way of elaborating inclusive educational environment as it is learner-centred and offers a space for flexibility needed to meeting the needs of children with special education needs. The aim of following paper is to present the process of implementation of the global education in the environment of primary schools with the use of Global Storylines. In the 3-years project, funded by the Czech Ministry of Foreign Affairs, a cohort of teachers is being trained in the Global Storylines and are piloting this approach in their everyday work. Simultaneously, the continous observation and data gathering are realized, focusing on the impact of the approach on the learning environment, the teachers and pupils. Using data from this project, we are answering the following questions: What are the main pitfalls and potentials of the Global Storylines, as experienced by the Czech teachers and learners? To what extent is the Global Storylines an effective tool to promote inclusion in primary schools, participatory learning and critical thinking as the inherent part of everyday school praxis and working with complex and global issues in schools?

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects