PACHOLÍK, Viktor a Marie BLAHUTKOVÁ. HALLIWICKŮV KONCEPT JAKO PROSTŘEDEK ODSTRAŇOVÁNÍ ANXIOZITY Z VODNÍHO PROSTŘEDÍ OSOB S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM. In Mgr. Štěpán Vrubl. Soudobé podněty v pedagogice tělesné výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 63 - 88. ISBN 978-80-210-6320-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6321-2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název HALLIWICKŮV KONCEPT JAKO PROSTŘEDEK ODSTRAŇOVÁNÍ ANXIOZITY Z VODNÍHO PROSTŘEDÍ OSOB S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM
Název anglicky The Halliwick Swimming Concept means removing anxiety from aquatic environments for people with disabilities.
Autoři PACHOLÍK, Viktor (203 Česká republika, garant, domácí) a Marie BLAHUTKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, Soudobé podněty v pedagogice tělesné výchovy II, od s. 63 - 88, 26 s. 2013.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Sport a aktivity volného času
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14510/13:00072988
Organizační jednotka Fakulta sportovních studií
ISBN 978-80-210-6320-4
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6321-2013
Klíčová slova anglicky subjective experience and personality states; anxiety; trepidation; people with physical disability; sport for the physically disabled; The Halliwick Swimming Concept
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Eva Špillingová, učo 110713. Změněno: 16. 4. 2014 15:06.
Anotace
Plavání patří podle některých autorů k nejoblíbenějším pohybovým aktivitám. U osob s postižením může navíc sloužit jako prostředek terapie. Někteří lidé však vykazují úzkostné pocity při představě kontaktu s vodou a kurzům plavání se vyhýbají. Úspěch při překonání těchto pocitů posiluje především sebedůvěru ve vlastní síly, odvahu, rozhodnost a duchapřítomnost. Halliwickova metoda plavání je jednou z cest, jak tyto problémy překonat. Cílem předkládané studie bylo ověřit vliv programu plavecké výuky s prvky Halliwickova konceptu na subjektivní prožitky a stavy osobnosti a míru úzkostnosti osob s tělesným postižením. Dílčím cílem bylo sledování vybraných psychických stavů a obecných ukazatelů subjektivních psychických prožitků a stavů. U vybraného souboru tří osob s tělesným postižením jsme realizovali intervenční program plavecké výuky podle Halliwickova konceptu a provedli průběžné testování psychodiagnostickými metodami SUPSO, SPARO, Osobnostní anketa pro plavce, Osobnostní anketa pro instruktory. Tyto metody jsme kombinovali s metodou nepřetržitého pozorování a nestrukturovaného interview. Získané výsledky jsme zpracovali kvalitativní analýzou dat. Výsledky naznačují pozitivní vliv Halliwickova konceptu plavecké výuky na aktuální změny psychických stavů, méně výrazné změny byly zaznamenány u trvalejších charakteristik osobnosti.
Anotace anglicky
Halliwick concept as a means of removing anxiety of a watter environments of the people with disability Several authors consider swimming a favourite motor activity. For the people with disabilities can swimming pose a swimming therapy. Some children, however, may experience anxious feelings only while imaging the contact with water and therefore, they avoid any swimming courses. Success at overcoming these feelings of fear mostly supports the awareness of one´s strength, courage, decisiveness and resourcefulness. The Halliwick Method of teaching swimming is one of the ways of overcoming these problems. The goal of the thesis is to verify the impact of a swimming course including the Halliwick Concept features on subjective experience and personality states in people with physical disability. Partial goals were monitoring of selected psychical states and general aspects of subjective psychical experience and states. In the test group we implemented an intervention swimming programme according to the Halliwick Concept and conducted testing by means of psychodiagnostic methods (SUPSO, SPARO, Personal Inquiry for Swimmers, Personal Inquiry for Instructors). We combined these methods with constant observation and unstructured interview. The acquired data have been progressed via qualitative data analysis. The results indicate positive impact of the Halliwick Swimming Concept on changes of psychical states. In the area of more permanent personality changes the impact was less significant.
Návaznosti
CZ.1.07/2.4.00/17.0035, interní kód MUNázev: Rozšiřování výzkumných a pedagogických kompetencí prostřednictvím spolupráce v kinantropologickém výzkumu (Akronym: Spolupráce v kinantropologii)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Rozšiřování výzkumných a pedagogických kompetencí prostřednictvím spolupráce v kinantropologickém výzkumu, 2.4 Partnerství a sítě
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 06:40