PACHOLÍK, Viktor and Marie BLAHUTKOVÁ. HALLIWICKŮV KONCEPT JAKO PROSTŘEDEK ODSTRAŇOVÁNÍ ANXIOZITY Z VODNÍHO PROSTŘEDÍ OSOB S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM (The Halliwick Swimming Concept means removing anxiety from aquatic environments for people with disabilities.). In Mgr. Štěpán Vrubl. Soudobé podněty v pedagogice tělesné výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 63 - 88. ISBN 978-80-210-6320-4. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6321-2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name HALLIWICKŮV KONCEPT JAKO PROSTŘEDEK ODSTRAŇOVÁNÍ ANXIOZITY Z VODNÍHO PROSTŘEDÍ OSOB S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM
Name (in English) The Halliwick Swimming Concept means removing anxiety from aquatic environments for people with disabilities.
Authors PACHOLÍK, Viktor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marie BLAHUTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, Soudobé podněty v pedagogice tělesné výchovy II, p. 63 - 88, 26 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Sport and leisure time activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14510/13:00072988
Organization unit Faculty of Sports Studies
ISBN 978-80-210-6320-4
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6321-2013
Keywords in English subjective experience and personality states; anxiety; trepidation; people with physical disability; sport for the physically disabled; The Halliwick Swimming Concept
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Eva Špillingová, učo 110713. Changed: 16/4/2014 15:06.
Abstract
Plavání patří podle některých autorů k nejoblíbenějším pohybovým aktivitám. U osob s postižením může navíc sloužit jako prostředek terapie. Někteří lidé však vykazují úzkostné pocity při představě kontaktu s vodou a kurzům plavání se vyhýbají. Úspěch při překonání těchto pocitů posiluje především sebedůvěru ve vlastní síly, odvahu, rozhodnost a duchapřítomnost. Halliwickova metoda plavání je jednou z cest, jak tyto problémy překonat. Cílem předkládané studie bylo ověřit vliv programu plavecké výuky s prvky Halliwickova konceptu na subjektivní prožitky a stavy osobnosti a míru úzkostnosti osob s tělesným postižením. Dílčím cílem bylo sledování vybraných psychických stavů a obecných ukazatelů subjektivních psychických prožitků a stavů. U vybraného souboru tří osob s tělesným postižením jsme realizovali intervenční program plavecké výuky podle Halliwickova konceptu a provedli průběžné testování psychodiagnostickými metodami SUPSO, SPARO, Osobnostní anketa pro plavce, Osobnostní anketa pro instruktory. Tyto metody jsme kombinovali s metodou nepřetržitého pozorování a nestrukturovaného interview. Získané výsledky jsme zpracovali kvalitativní analýzou dat. Výsledky naznačují pozitivní vliv Halliwickova konceptu plavecké výuky na aktuální změny psychických stavů, méně výrazné změny byly zaznamenány u trvalejších charakteristik osobnosti.
Abstract (in English)
Halliwick concept as a means of removing anxiety of a watter environments of the people with disability Several authors consider swimming a favourite motor activity. For the people with disabilities can swimming pose a swimming therapy. Some children, however, may experience anxious feelings only while imaging the contact with water and therefore, they avoid any swimming courses. Success at overcoming these feelings of fear mostly supports the awareness of one´s strength, courage, decisiveness and resourcefulness. The Halliwick Method of teaching swimming is one of the ways of overcoming these problems. The goal of the thesis is to verify the impact of a swimming course including the Halliwick Concept features on subjective experience and personality states in people with physical disability. Partial goals were monitoring of selected psychical states and general aspects of subjective psychical experience and states. In the test group we implemented an intervention swimming programme according to the Halliwick Concept and conducted testing by means of psychodiagnostic methods (SUPSO, SPARO, Personal Inquiry for Swimmers, Personal Inquiry for Instructors). We combined these methods with constant observation and unstructured interview. The acquired data have been progressed via qualitative data analysis. The results indicate positive impact of the Halliwick Swimming Concept on changes of psychical states. In the area of more permanent personality changes the impact was less significant.
Links
CZ.1.07/2.4.00/17.0035, interní kód MUName: Rozšiřování výzkumných a pedagogických kompetencí prostřednictvím spolupráce v kinantropologickém výzkumu (Acronym: Spolupráce v kinantropologii)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.4 Partnership and networks
PrintDisplayed: 28/7/2024 10:29