D 2013

Algoritmické metody v matematice: pohled do historie

DURNOVÁ, Helena

Basic information

Original name

Algoritmické metody v matematice: pohled do historie

Name in Czech

Algoritmické metody v matematice: pohled do historie

Name (in English)

Algorithmic methods in mathematics: a glance at their history

Authors

DURNOVÁ, Helena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů, p. 57-60, 8 pp. 2013

Publisher

Masarykova Univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00073016

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6724-0

Keywords (in Czech)

Algoritmus; algoritmické myšlení; vyučování matematice

Keywords in English

Algorithm; algorithmic thinking; teaching mathematics

Tags

Reviewed
Změněno: 6/2/2017 14:56, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci forem a metod výuky na střední škole. Algoritmické postupy jsou známé z matematických textů starého Babylóna, Egypta i Číny. Jejich zápis je diametrálně odlišný od dnešního zápisu algoritmů v programovacích jazycích, hlavní myšlenka algoritmů však zůstává stejná. V příspěvku se budu věnovat formulaci algoritmických postupů v dnešních učebnicích.

In English

The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of secondary school mathematics teaching.Algorithmic methods are known from mathematical texts from antiquity, namely Babylonian, Egyptian, and Chinese mathematics. Their notation is very different from contemporary notation in programming languages, but the central idea behind the algorithm remains the same. In my contribution, I describe algorithmic notation used in contemporary textbooks.