Detailed Information on Publication Record
2013
Od rutinního počítání k objevování
NOVÁKOVÁ, EvaBasic information
Original name
Od rutinního počítání k objevování
Name in Czech
Od rutinního počítání k objevování
Name (in English)
From arithmetics reckoning to inquiry
Authors
Edition
první. Brno, Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů, p. 74-78, 5 pp. 2013
Publisher
Masarykova Univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6724-0
Keywords (in Czech)
Základní škola; matematické vzdělávání; bádání; matematické hry s čísly; vyučování.
Keywords in English
;Primary school; mathematics education; research; number games; teaching.
Tags
Reviewed
Změněno: 30/1/2017 12:39, PhDr. Mgr. Petra Tužilová
V originále
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci forem a metod výuky v primárním vzdělávání. Rozvíjení počtářských dovedností a počítání zpaměti tradičně patří mezi významné cíle primárního matematického vzdělávání. V našem příspěvku nabízíme jednu z možností, jak změnit standardní, rutinní počítání s přirozenými čísly a poskytnout žákům základní školy příležitost k „malému matematickému bádání“ a k následnému objevování. Využili jsme známých her s čísly a rozšířili jejich původní zaměření o možnost uplatnění badatelsky orientovaného vyučování v běžném prostředí primární školy. Příspěvek shrnuje některé zkušenosti, získané při konkrétním využití v edukační praxi.
In English
The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of primary school mathematics teaching.In our contribution we present one of many possibilities to change standard skilled arithmetics reckonning with natural numbers and prepared an occasion for a little mathematics research and successive discovering for the children of primary school. We used well-known number games and extended them so as to bring an opportunity for research-oriented teaching in standard primary school lessons.