D 2013

Od rutinního počítání k objevování

NOVÁKOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Od rutinního počítání k objevování

Name in Czech

Od rutinního počítání k objevování

Name (in English)

From arithmetics reckoning to inquiry

Authors

Edition

první. Brno, Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů, p. 74-78, 5 pp. 2013

Publisher

Masarykova Univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6724-0

Keywords (in Czech)

Základní škola; matematické vzdělávání; bádání; matematické hry s čísly; vyučování.

Keywords in English

;Primary school; mathematics education; research; number games; teaching.

Tags

Reviewed
Změněno: 30/1/2017 12:39, PhDr. Mgr. Petra Tužilová

Abstract

V originále

Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci forem a metod výuky v primárním vzdělávání. Rozvíjení počtářských dovedností a počítání zpaměti tradičně patří mezi významné cíle primárního matematického vzdělávání. V našem příspěvku nabízíme jednu z možností, jak změnit standardní, rutinní počítání s přirozenými čísly a poskytnout žákům základní školy příležitost k „malému matematickému bádání“ a k následnému objevování. Využili jsme známých her s čísly a rozšířili jejich původní zaměření o možnost uplatnění badatelsky orientovaného vyučování v běžném prostředí primární školy. Příspěvek shrnuje některé zkušenosti, získané při konkrétním využití v edukační praxi.

In English

The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of primary school mathematics teaching.In our contribution we present one of many possibilities to change standard skilled arithmetics reckonning with natural numbers and prepared an occasion for a little mathematics research and successive discovering for the children of primary school. We used well-known number games and extended them so as to bring an opportunity for research-oriented teaching in standard primary school lessons.