k 2014

Učebnice tělesné výchovy pro ZŠ - Španělsko

PELCOVÁ, Veronika and Petr VLČEK

Basic information

Original name

Učebnice tělesné výchovy pro ZŠ - Španělsko

Authors

PELCOVÁ, Veronika and Petr VLČEK

Edition

Workshop k metodologickým otázkám výzkumu kurikula (pořádán v rámci projektu KUME 2014 - Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění). 2014

Other information

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

tělesná výchova; koncepce tělesné výchovy; projektované kurikulum; učebnice
Změněno: 16/2/2015 15:00, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.

Abstract

V originále

Učebnice tělesné výchovy jako jeden ze vstupních faktorů kvality vzdělávání v tělesné výchově – zahraniční přístupy a inspirace V tělesné výchově, podobně jako v ostatních předmětech školního kurikula, již několik let probíhají transformační změny, které mají vést ke zlepšení kvality vzdělávání v České republice. V pedagogické oblasti se kvalitou vzdělávání (např. různými přístupy k jejímu definování a zkoumání) zabývá množství autorů. Avšak oborová specifika tělesné výchovy zůstávají spíše na okraji pozornosti. Protože existuje mnohem více faktorů rozhodujících o kvalitě vzdělání, než jsou výsledky učení, respektive jejich hodnocení vyjmenujeme oblasti, které se spolupodílejí na kvalitě výstupů. Buhren (2004) je označuje jako vstupy, procesy a kontextové faktory. Egger et al. jmenují konkrétní faktory ovlivňující kvalitu tělesné výchovy v jednotlivých oblastech. V předkládaném projektu se budeme zabývat především problematikou vstupních faktorů. Jedná se o faktory, které zasahují do výchovně-vzdělávacího systému na jeho počátku. Řadíme k nim například finanční prostředky, legislativu, kvalifikaci učitele, vybavení školy, kurikulární dokumenty a další materiály např. učebnice. Předmětem našeho zájmu bude právě problematika učebnice, jako vstupního faktoru kvality ve vzdělávání v tělesné výchově. Výstupem projektu SVA bude představení zpracování učebnic tělesné výchovy ve Španělsku. Důvodem této volby je jazykové vybavení spoluautorky (studentské vědecké asistentky) budoucího textu a znalost tamní kultury, které získala v rámci studia na španělském gymnáziu. Práce bude základem pro další výzkum a komparaci kurikula tělesné výchovy ve španělsky mluvících zemích (budoucí téma diplomové práce spoluautorky) s kurikulem v České republice a posouzení využití znalostí španělských kolegů pro tvorbu české učebnice tělesné výchovy.