Detailed Information on Publication Record
2014
Učebnice tělesné výchovy pro ZŠ - Španělsko
PELCOVÁ, Veronika and Petr VLČEKBasic information
Original name
Učebnice tělesné výchovy pro ZŠ - Španělsko
Authors
PELCOVÁ, Veronika and Petr VLČEK
Edition
Workshop k metodologickým otázkám výzkumu kurikula (pořádán v rámci projektu KUME 2014 - Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění). 2014
Other information
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
tělesná výchova; koncepce tělesné výchovy; projektované kurikulum; učebnice
Změněno: 16/2/2015 15:00, doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D.
Abstract
V originále
Učebnice tělesné výchovy jako jeden ze vstupních faktorů kvality vzdělávání v tělesné výchově – zahraniční přístupy a inspirace V tělesné výchově, podobně jako v ostatních předmětech školního kurikula, již několik let probíhají transformační změny, které mají vést ke zlepšení kvality vzdělávání v České republice. V pedagogické oblasti se kvalitou vzdělávání (např. různými přístupy k jejímu definování a zkoumání) zabývá množství autorů. Avšak oborová specifika tělesné výchovy zůstávají spíše na okraji pozornosti. Protože existuje mnohem více faktorů rozhodujících o kvalitě vzdělání, než jsou výsledky učení, respektive jejich hodnocení vyjmenujeme oblasti, které se spolupodílejí na kvalitě výstupů. Buhren (2004) je označuje jako vstupy, procesy a kontextové faktory. Egger et al. jmenují konkrétní faktory ovlivňující kvalitu tělesné výchovy v jednotlivých oblastech. V předkládaném projektu se budeme zabývat především problematikou vstupních faktorů. Jedná se o faktory, které zasahují do výchovně-vzdělávacího systému na jeho počátku. Řadíme k nim například finanční prostředky, legislativu, kvalifikaci učitele, vybavení školy, kurikulární dokumenty a další materiály např. učebnice. Předmětem našeho zájmu bude právě problematika učebnice, jako vstupního faktoru kvality ve vzdělávání v tělesné výchově. Výstupem projektu SVA bude představení zpracování učebnic tělesné výchovy ve Španělsku. Důvodem této volby je jazykové vybavení spoluautorky (studentské vědecké asistentky) budoucího textu a znalost tamní kultury, které získala v rámci studia na španělském gymnáziu. Práce bude základem pro další výzkum a komparaci kurikula tělesné výchovy ve španělsky mluvících zemích (budoucí téma diplomové práce spoluautorky) s kurikulem v České republice a posouzení využití znalostí španělských kolegů pro tvorbu české učebnice tělesné výchovy.