Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1182218, author = {Portešová, Šárka and Poledňová, Ivana and Kukla, Lubomír and Budíková, Marie}, article_number = {3}, keywords = {dyslexia; abilities; evaluation by teachers}, language = {cze}, issn = {0009-062X}, journal = {Československá psychologie}, title = {Longitudinální studie hodnocení schopností spojených se školním výkonem u žáků s dyslexií a bez dyslexie jejich učiteli.}, volume = {58}, year = {2014} }
TY - JOUR ID - 1182218 AU - Portešová, Šárka - Poledňová, Ivana - Kukla, Lubomír - Budíková, Marie PY - 2014 TI - Longitudinální studie hodnocení schopností spojených se školním výkonem u žáků s dyslexií a bez dyslexie jejich učiteli. JF - Československá psychologie VL - 58 IS - 3 SP - 222-241 EP - 222-241 SN - 0009062X KW - dyslexia KW - abilities KW - evaluation by teachers N2 - Cíle. Zjistit: 1. Jak učitelé hodnotí v průběhu sedmi let (od 8 do 15 let) vybrané schopnosti svých žáků s dyslexií a bez dyslexie, 2. Jaký vliv na hodnocení výkonu těchto žáků má délka praxe učitelů a jejich pohlaví, 3. Zda existují rozdíly v tom, jak učitelé hodnotí vliv vybraných faktorů (schopnosti žáků, jejich úsilí, přesvědčení o vlastním úspěchu, obtížnost úkolů, náhoda) na školní výkon žáků s dyslexií a bez dyslexie. Soubor. Výzkumný soubor zahrnoval děti zapojené do longitudinální studie ELSPAC (zahájené v 1991/2). Data byla vybrána z dotazníku pro učitele, který byl použit pro hodnocení respondentů v jejich věku 8, 11, 13 a 15 let, a to vždy v následujících oblastech: čtenářské schopnosti, literární schopnosti, vyjadřovací schopnosti, matematické schopnosti, obecné znalosti, výtvarné schopnosti, hudební schopnosti, pohybové schopnosti, manuální zručnost. Výsledky. Učitelé hodnotí školní výkon žáků s dyslexií ve všech sledovaných oblastech i v průběhu let statisticky významně hůře, než je tomu u dětí bez této diagnózy. K výraznějšímu zhoršení hodnocení většiny hodnocených schopností dochází u všech žáků v období kolem 13 let. U čtenářských a pohybových dovedností bylo zjištěno odlišné hodnocení v obou skupinách dětí v průběhu času. Zatímco u dyslektiků se hodnocení v čase zhoršovalo nebo zůstalo na stejné úrovni, u dětí bez dyslexie nastalo v hodnocení obou druhů schopností v některých letech zlepšení. Učitelé dále odlišně hodnotí možnost ovlivnění školního výkonu u sledovaných skupin. Předpokládají, že děti bez dyslexie mohou ovlivnit svůj výkon mnohem více než děti s dyslexií, především zvýšenou snahou a úsilím. ER -
PORTEŠOVÁ, Šárka, Ivana POLEDŇOVÁ, Lubomír KUKLA and Marie BUDÍKOVÁ. Longitudinální studie hodnocení schopností spojených se školním výkonem u žáků s dyslexií a bez dyslexie jejich učiteli. (Longitudinal study of evaluation of abilities connected to school achievement in pupils with dyslexia and without dyslexia by their teachers.). \textit{Československá psychologie}. 2014, vol.~58, No~3, p.~222-241. ISSN~0009-062X.
|