B 2012

Poznej svého klienta - základní zásada finančního práva

KYNCL, Libor, Jaroslav BENÁK, Vadim BENEŠ, Josef BUDÍK, Jozef ČENTÉŠ et. al.

Basic information

Original name

Poznej svého klienta - základní zásada finančního práva

Name (in English)

Know Your Customer - basic principle of the financial law

Authors

KYNCL, Libor, Jaroslav BENÁK, Vadim BENEŠ, Josef BUDÍK, Jozef ČENTÉŠ, Bedřich ČÍŽEK, Ľubomír ČUNDERLÍK, Martina HAVLIŠOVÁ, Simona HESEKOVÁ BOJMÍROVÁ, Miloslav HRDLIČKA, Denisa JINDŘICHOVÁ, Petr MRKÝVKA, Vladislav PAVLÁT, Otakar SCHLOSSBERGER, Pavel SCHRÁNIL, Mykola SIDAK, Andrea SLEZÁKOVÁ, Eva ŠULCOVÁ, Peter TKÁČ and Adriana VAVRUŠKOVÁ

Edition

1. vyd. Brno, 165 pp. Řada teoretická, č. 433, 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-80-210-6085-2

Keywords (in Czech)

Administrativněprávní odpovědnost; aktiva; AML systémy; Anti-Money Laundering; archivace; audit; bankovní dohled; Basilejský výbor; compliance; doporučení FATF; důvěra klientů; financování terorismu; finanční trhy; identifikace klienta; interní audit; investiční poradenství; kamerový záznam; kapitálový trh; koncepce vhodnosti; legalizace výnosů z trestné činnosti; legitimní očekávání; matice pro kontrolu úvěru; MiFID; nebankovní poskytovatelé; nekalé obchodní praktiky; neobvyklá obchodní operace; nezisková organizace; notifikace; obtížně identifikovatelný klient; odborná péče; odborná způsobilost; osobní údaje; platební služby; podezřelý obchod; posouzení rizika; povinná osoba; Poznej svého klienta; požadavky na poradce; praní špinavých peněz; právní jistota; prevence; problémy zmocnění; občanské sdružení; RBA; reputační riziko; riziko protistrany; rizikový profil klienta; stínové bankovnictví; trestněprávní prostředky; Úřad pro ochranu osobních údajů; úvěrové instituce; vklad.

Keywords in English

Administrative liability; AML systems; Anti-Money Laundering; archiving; assets; auditing; banking supervision; capital market; civic associations; client confidence; client identification; compliance; counterparty risk; criminal law regulation; deposit; FATF recommendations; financial markets; internal audit; investment advisory services; Know Your Customer; legal certainty; legalization of proceeds from crime; legitimate expectations; mandate issues; matrix for the control of credit; MiFID; money laundering; non-bank providers; non-profit organization; notification; obliged entities; payment services; personal data; prevention; professional care; professional competence; reputational risk; requirements for advisers; risk assessment; Risk-Based Approach; risk profile of the client; shadow banking; suitability concept; suspicious transactions; terrorism financing; the Basel Committee; the Data Protection Office; unfair business practices; unusual business operations; video surveillance recording.

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/6/2014 15:11, Mgr. Martina Dvořáková

Abstract

V originále

Předkládaná kniha je věnována zásadě „Poznej svého klienta“ a jejím širším souvislostem v českém, ve slovenském a v evropském právu. V českém právním řádu se zásada „Poznej svého klienta (Know Your Customer)“ odráží v zákoně č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, na Slovensku v zákoně č. 297/2008 Z. z., o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ve znění pozdějších předpisů. Povinností finančních a úvěrových institucí, notářů, advokátů a dalších tzv. povinných osob je provádět identifikaci klienta nebo převzetí identifikace klienta od jiné osoby (anglicky simplified due diligence) a ve stanovených případech kontrolu klienta (due diligence). Na identifikaci a kontrolu klienta navazují další procesy, jako například notifikace podezřelých obchodů, následné úkony prováděné finančními analytickými útvary příslušného státu a případné sankční řízení (pokud skutečně došlo k legalizaci výnosů z trestné činnosti, tzv. praní špinavých peněz). Tato kniha obsahuje diskuzi o způsobech, jak může aplikace zásady „Poznej svého klienta“ zabránit legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu u konkrétních typů právních úkonů na finančním trhu, a o efektivitě vymáhání povinností na straně povinných osob. Část knihy je věnována dopadu zásady „Poznej svého klienta“ na vnitřní řídící a kontrolní systém u povinného subjektu.

In English

The aim of this book is to address the „Know Your Customer“ principle and its wider context in the law of the Czech Republic, Slovakia and the European Union. In the Czech law, the Know Your Customer principle is reflected in the Act No. 253/2008 Sb. on Certain Measures against Money Laundering and Terrorism Financing as amended. In the Slovak law, this principle has been introduced by the Act No. 297/2008 Z. z. on the Prevention of Legalization of Proceeds of Criminal Activity and Terrorism Financing and on Amendments and Supplements to Certain Acts as amended. The responsibility of financial institutions, credit institutions, notaries, attorneys-in-law and other people (obliged entities) is to perform simplified customer due diligence and customer due diligence. The customer due diligence is followed by other processes, such as the notification of suspicious transaction, subsequent actions by the financial intelligence unit of the respective state and sanction procedure (if the legalization of proceeds from criminal activities, so called money laundering, takes place). This book discusses whether the „Know Your Customer“ principle may help to prevent the money laundering and the terrorism financing in particular types of transactions on the financial market. The following question is the effectiveness of AML duties enforcing with obliged entities. The latter part of the book involves the discussion on the consequences of the „Know Your Customer“ principle on internal management and control system of the obliged entities.

Links

MUNI/A/0922/2011, interní kód MU
Name: Metoda a ekonomické limity regulace ve finančním právu (Acronym: MELREFIP)
Investor: Masaryk University, Category A