VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ and Jarmila BRADOVÁ. Teacher´s Power Basis Perception of Czech Lower Secondary Students. In The European Conference on Educational Research: The Past, the Future and Present of Educational Research in Europe. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teacher´s Power Basis Perception of Czech Lower Secondary Students
Name in Czech Reflexe bází moci učitele českými žáky druhého stupně základních škol
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jarmila BRADOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition The European Conference on Educational Research: The Past, the Future and Present of Educational Research in Europe, 2014.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Portugal
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW ECER 2014 - abstract
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00073625
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) reflektovaná moc učitele; báze moci; Teacher Power Use Scale; druhý stupeň základní školy
Keywords in English perceived teacher power; power bases; Teacher Power Use Scale; lower secondary classes
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Changed: 23/3/2015 10:12.
Abstract
The ability of a person or a group to influence opinions, values, and behaviour of others is one of the most studied phenomena in social sciences. The importance of this phenomenon for educational and instructional settings is obvious: The latest research shows that the realisation of instructional aims is enabled by clearly established power relationships in classes. Power negotiation and use of power is understood as an inherent part of educational process. The most influential, traditional typology of power as a relational phenomenon comes from French and Raven (1960). They distinguish teacher's power in relation to a (by students perceived) principle on which it is based on, i.e. coercive, reward, legitimate, referent, and expert power. In accordance to this we adapted one of the latest and most used instruments measuring relational power of teachers – Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt, and Turman, 2007). This regarded the adaptation for younger students (i. e. not university but lower secondary level) and to the Czech sociocultural conditions. The convenient research sample consisted of 2188 students from 117 classes (7th grade 39 %, 8th grade 48 %, 9th grade 13 %). Data were collected in the course of four school subjects, i. e. Civics (23 %), History (22 %), Czech Literature (23 %) and Geography (18 %). After CFA and item analysis we are conducting descriptive statistics and hypothesis testing. The 3 main research question areas are: a) Does Czech data support the Anglo-Saxon model of relational power with five main power bases? b) Which power bases are the most and the least used (seen from the perspective of students) by Czech lower secondary teachers? Are the results similar to international findings? c) Are there significant differences in perceived power bases use based on different variables (like different teachers/classes, teacher's length of practice, different school subjects, students' gender, students' age, and students' achievement)?
Abstract (in Czech)
Téma moci patří mezi klíčová témata sociálních věd, ale také pedagogiky. Nejnovější výzkumy ukazují, že realizace didaktických cílů je zakotvena v jasně ustanovených mocenských vztazích ve třídě. Negociace moci je chápána jako součást edukačního procesu. Nejvlivnější, tradiční typologie moci jakožto relačního jevu pochází od Frenche a Ravena (1960), kteří odlišují moc učitele na základě žáky reflektovaného principu, na němž je moc založena, tj. expertní, referenční, legitimní, donucovací a odměňovací bázi moci. V souladu s výše zmíněným jsme adaptovali jeden z nejnovějších a nejvíce používaných nástrojů na měření relační moci - Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt a Turman, 2007). Adaptace zahrnovala přizpůsobení nástroje mladším žákům (nikoli univerzitním stduentům, ale žákům druhého stupně základní školy) a českým sociokulturním podmínkám. Dostupný vzorek zahrnoval 2188 žáků ze 177 tříd. Data byla sbírána v předmětech výchova k občanství, dějepis, česká literatura a zeměpis. Po konfirmatorní faktorové analýze, položkové analýze a výpočtech reliability se zaměřujeme na základní deskriptivní statistiky a testování hypotéz. Výzkumné otázky pokrývají tři oblasti: a) Podporují česká data anglosaský model relační moci a jejích pěti bází? b) Které báze moci jsou nejvíce využívané a které nejméně? Jsou české výsledky podobné mezinárodním výsledkům? c) Vyskytují se signifikantní rozdíly v reflexi bází moci učitele na základě různých proměnných (jako jsou různí učitelé/třídy, délka praxe učitele, různé školní předměty, gender žáků, věk žáků, školní úspěšnost žáků)?
Links
GA13-24456S, research and development projectName: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Czech Science Foundation, Power in the classes taught by student teachers
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.pdf Licence Creative Commons  File version Vlčková, K. 13/5/2014

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1182609/vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1182609/vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/1182609/vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1182609/vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.pdf?info
Uploaded/Created
Tue 13/5/2014 18:20, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D., učo 365330
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • a concrete person doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
  • a concrete person Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D., učo 365330
Attributes
 

vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1182609/vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1182609/vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
46,9 KB
Hash md5
cff1e4bc6862adb8e00127007a86482f
Uploaded/Created
Tue 13/5/2014 18:20

vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/1182609/vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/1182609/vlckova_lojdova_bradova_ECER2014_teacher_power.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
11,3 KB
Hash md5
7ef77944f8c896387f85960cbd9b75b2
Uploaded/Created
Tue 13/5/2014 18:23
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 25/4/2024 09:21