BERÁNEK, Jaroslav. Rozvoj funkčního myšlení ve vzdělávání učitelů matematiky (Development of Functional Thinking in the Education of Mathematics Teachers). In XXXII International Colloquium on the Management of Educational Process. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj funkčního myšlení ve vzdělávání učitelů matematiky
Name (in English) Development of Functional Thinking in the Education of Mathematics Teachers
Authors BERÁNEK, Jaroslav.
Edition XXXII International Colloquium on the Management of Educational Process, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Funkční myšlení; funkcionální rovnice; iterativní proces; reálná funkce
Keywords in English Functional thinking; functional equation; iterative process; real function
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc., učo 2311. Changed: 24/3/2015 13:29.
Abstract
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na středních a vysokých školách. Příspěvek poukazuje na nutnost rozvíjet u žáků jejich funkční myšlení a v této souvislosti na nezbytnost seznámit s tímto tématem i budoucí učitele matematiky. Po úvodních teoretických poznámkách následuje několik složitějších úloh, v nichž se jedná o hledání závislostí, formulaci hypotéz a jejich ověřování a řešení jednoduchých funkcionálních rovnic. V závěru příspěvku je uvedena úloha, v níž hraje významnou roli zvolení vhodného označení hledané neznámé funkce.
Abstract (in English)
The article was created as the result of the research oriented at the innovation of the content and forms of teaching Mathematics at universities. The article shows the need of improving the functional thinking of the students and in this case also the necessity of presenting this topic to the future teachers of mathematics. After some introductory theoretical remarks there follow a few slightly more difficult exercises, which deal with searching for dependences, formulation of hypotheses and their verificaton and solving of easy functional equations. In the conclusion of the article there is mentioned the exercise, where there is shown an important part of choosing of the proper denoting of the unknown function..
PrintDisplayed: 7/10/2024 01:14