J 2014

Stanovení relevantního trhu pomocí kvantitativních metod

NEJEZCHLEB, Kamil a Zuzana HAJNÁ

Základní údaje

Originální název

Stanovení relevantního trhu pomocí kvantitativních metod

Název česky

Stanovení relevantního trhu pomocí kvantitativních metod

Název anglicky

Relevant market definition by quantitative methods

Autoři

NEJEZCHLEB, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí) a Zuzana HAJNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Antitrust revue soutěžního práva, Česká republika, Sdružení KAIROS, 2014, 1805-2428

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50500 5.5 Law

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14220/14:00075547

Organizační jednotka

Právnická fakulta

Klíčová slova česky

relevantní trh; SSNIP test; kvantitativní metody; analýza kritické ztráty; korelační analýza; analýza stacionarity a kointegrace;

Klíčová slova anglicky

relevant market; SSNIP test; quantitative methods; critical loss analysis; correlation analysis; stationarity analyis and cointegration

Štítky

rivok

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 4. 2015 09:54, Mgr. Petra Georgala

Anotace

ORIG EN

V originále

Tento článek si klade za cíl přiblížit čtenáři praktickou aplikaci tzv. více ekonomického přístupu v antimonopolním právu do vymezování relevantního trhu v soutěžních případech, zejména se snaží poukázat na úvahy a předpoklady, na nichž stojí jednotlivé běžně užívané kvantitativní testy sloužící k vymezení relevantního trhu. Aby bylo možné dostát stanovenému cíli, je potřeba tento příspěvek schematizovat a nejprve popsat co se relevantním trhem rozumí, nastínit základní východiska, ze kterých koncept relevantního trhu v pojetí soudobého soutěžního práva vychází, rozebrat jakým způsobem jsou soutěžitelé na trhu ve svém jednání omezeni, a konečně na takto popsaném základě vysvětlit jednotlivé metody a přístupy sloužící k vymezení relevantního trhu. Vedle stručného popisu jednotlivých kvantitativních metod pro stanovení relevantního trhu jsou uvedeny také příklady jejich použití v evropské a americké praxi soutěžních institucí, případně v následném soudním přezkumu. Na závěr je věnován prostor aplikaci kvantitativních metod při vymezování relevantního trhu českým Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a je zhodnocena první česká zkušenost se soudním přezkumem použití kvantitativních metod pro vymezení relevantního trhu v rozhodnutí Úřadu.

Anglicky

This paper focuses on explaining practical application of so called more economic approach to competition law regarding relevant market definition, especially it tries to describe and underline principles on which various commonly used quantitative test for relavant market definition are based.

Návaznosti

MUNI/A/0870/2012, interní kód MU
Název: Možnosti a omezení ekonomické analýzy v soutěžním právu (Akronym: MOEASP)
Investor: Masarykova univerzita, Možnosti a omezení ekonomické analýzy v soutěžním právu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
Zobrazeno: 10. 11. 2024 08:51