J 2014

Stanovení relevantního trhu pomocí kvantitativních metod

NEJEZCHLEB, Kamil and Zuzana HAJNÁ

Basic information

Original name

Stanovení relevantního trhu pomocí kvantitativních metod

Name in Czech

Stanovení relevantního trhu pomocí kvantitativních metod

Name (in English)

Relevant market definition by quantitative methods

Authors

NEJEZCHLEB, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana HAJNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Antitrust revue soutěžního práva, Česká republika, Sdružení KAIROS, 2014, 1805-2428

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14220/14:00075547

Organization unit

Faculty of Law

Keywords (in Czech)

relevantní trh; SSNIP test; kvantitativní metody; analýza kritické ztráty; korelační analýza; analýza stacionarity a kointegrace;

Keywords in English

relevant market; SSNIP test; quantitative methods; critical loss analysis; correlation analysis; stationarity analyis and cointegration

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 8/4/2015 09:54, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Tento článek si klade za cíl přiblížit čtenáři praktickou aplikaci tzv. více ekonomického přístupu v antimonopolním právu do vymezování relevantního trhu v soutěžních případech, zejména se snaží poukázat na úvahy a předpoklady, na nichž stojí jednotlivé běžně užívané kvantitativní testy sloužící k vymezení relevantního trhu. Aby bylo možné dostát stanovenému cíli, je potřeba tento příspěvek schematizovat a nejprve popsat co se relevantním trhem rozumí, nastínit základní východiska, ze kterých koncept relevantního trhu v pojetí soudobého soutěžního práva vychází, rozebrat jakým způsobem jsou soutěžitelé na trhu ve svém jednání omezeni, a konečně na takto popsaném základě vysvětlit jednotlivé metody a přístupy sloužící k vymezení relevantního trhu. Vedle stručného popisu jednotlivých kvantitativních metod pro stanovení relevantního trhu jsou uvedeny také příklady jejich použití v evropské a americké praxi soutěžních institucí, případně v následném soudním přezkumu. Na závěr je věnován prostor aplikaci kvantitativních metod při vymezování relevantního trhu českým Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a je zhodnocena první česká zkušenost se soudním přezkumem použití kvantitativních metod pro vymezení relevantního trhu v rozhodnutí Úřadu.

In English

This paper focuses on explaining practical application of so called more economic approach to competition law regarding relevant market definition, especially it tries to describe and underline principles on which various commonly used quantitative test for relavant market definition are based.

Links

MUNI/A/0870/2012, interní kód MU
Name: Možnosti a omezení ekonomické analýzy v soutěžním právu (Acronym: MOEASP)
Investor: Masaryk University, Category A