C 2013

Podpora sociální inkluze jedinců se symptomatickou poruchou řeči ve věku mladší dospělosti

KOPEČNÝ, Petr

Basic information

Original name

Podpora sociální inkluze jedinců se symptomatickou poruchou řeči ve věku mladší dospělosti

Name (in English)

Promoting Social Inclusion of Individuals with Symptomatic Speech Disorder in the Younger Adult Age

Authors

KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Olomouc, Možnosti a limity výzkumu ve speciální pedagogice, p. 19-30, 12 pp. 2013

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00075555

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-244-3930-3

UT WoS

000350075300003

Keywords (in Czech)

inkluze; symptom; komunikační schopnost; sociální služby; logopedická intervence

Keywords in English

inclusion; symptom; communication skills; social services; speech therapy

Tags

Reviewed
Změněno: 13/3/2019 09:33, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Kapitola se zabývá problematikou symptomatických poruch řeči, jakožto kategorií narušené komunikační schopnosti, vyskytující se u jedinců s mentálním a kombinovaným postižením. Studie je zaměřena na oblast poskytování logopedické intervence v zařízeních sociálních služeb v České republice osobám ve věku mladší dospělosti a analyzuje podporu jejich sociální inkluze realizovanou v rámci posilování komunikačních schopností uživatelů domovů pro osoby se zdravotním postižením. Prostřednictvím dat získaných z uskutečněného kvantitativně orientovaného anonymního dotazníkového šetření s návaznými kvalitativními prvky jsou představeny dílčí výsledky dvouetapové studie zabývající se stavem logopedické intervence v domovech pro osoby se zdravotním postižením a přístupem vedoucích pracovníků zařízení k uplatňování speciálně pedagogické podpory v kontextu rozvoje komunikačních schopností a dovedností uživatelů zařízení.

In English

The chapter deals with symptomatic speech disorders as a category of communication disorders occurring in individuals with mental and combined disabilities. The study is focused on the speech intervention in social services in the Czech Republic, persons aged younger adulthood and analyzes support their social inclusion realized in strengthening communication skills of users homes for persons with disabilities. Through data obtained from the effected quantitatively oriented anonymous survey with related qualitative elements are presented partial results of two-stage studies of the state of speech therapy in homes for persons with disabilities and of approach of institution managers to implement special education support in the context of the development of communication skills of users.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education