Detailed Information on Publication Record
2013
Podpora sociální inkluze jedinců se symptomatickou poruchou řeči ve věku mladší dospělosti
KOPEČNÝ, PetrBasic information
Original name
Podpora sociální inkluze jedinců se symptomatickou poruchou řeči ve věku mladší dospělosti
Name (in English)
Promoting Social Inclusion of Individuals with Symptomatic Speech Disorder in the Younger Adult Age
Authors
KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Olomouc, Možnosti a limity výzkumu ve speciální pedagogice, p. 19-30, 12 pp. 2013
Publisher
Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00075555
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-244-3930-3
UT WoS
000350075300003
Keywords (in Czech)
inkluze; symptom; komunikační schopnost; sociální služby; logopedická intervence
Keywords in English
inclusion; symptom; communication skills; social services; speech therapy
Tags
Reviewed
Změněno: 13/3/2019 09:33, Dana Nesnídalová
V originále
Kapitola se zabývá problematikou symptomatických poruch řeči, jakožto kategorií narušené komunikační schopnosti, vyskytující se u jedinců s mentálním a kombinovaným postižením. Studie je zaměřena na oblast poskytování logopedické intervence v zařízeních sociálních služeb v České republice osobám ve věku mladší dospělosti a analyzuje podporu jejich sociální inkluze realizovanou v rámci posilování komunikačních schopností uživatelů domovů pro osoby se zdravotním postižením. Prostřednictvím dat získaných z uskutečněného kvantitativně orientovaného anonymního dotazníkového šetření s návaznými kvalitativními prvky jsou představeny dílčí výsledky dvouetapové studie zabývající se stavem logopedické intervence v domovech pro osoby se zdravotním postižením a přístupem vedoucích pracovníků zařízení k uplatňování speciálně pedagogické podpory v kontextu rozvoje komunikačních schopností a dovedností uživatelů zařízení.
In English
The chapter deals with symptomatic speech disorders as a category of communication disorders occurring in individuals with mental and combined disabilities. The study is focused on the speech intervention in social services in the Czech Republic, persons aged younger adulthood and analyzes support their social inclusion realized in strengthening communication skills of users homes for persons with disabilities. Through data obtained from the effected quantitatively oriented anonymous survey with related qualitative elements are presented partial results of two-stage studies of the state of speech therapy in homes for persons with disabilities and of approach of institution managers to implement special education support in the context of the development of communication skills of users.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|