KOPEČNÝ, Petr. Podpora sociální inkluze jedinců se symptomatickou poruchou řeči ve věku mladší dospělosti (Promoting Social Inclusion of Individuals with Symptomatic Speech Disorder in the Younger Adult Age). In HUTYROVÁ, M. a kol. Možnosti a limity výzkumu ve speciální pedagogice. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, p. 19-30. ISBN 978-80-244-3930-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora sociální inkluze jedinců se symptomatickou poruchou řeči ve věku mladší dospělosti
Name (in English) Promoting Social Inclusion of Individuals with Symptomatic Speech Disorder in the Younger Adult Age
Authors KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Olomouc, Možnosti a limity výzkumu ve speciální pedagogice, p. 19-30, 12 pp. 2013.
Publisher Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00075555
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-244-3930-3
UT WoS 000350075300003
Keywords (in Czech) inkluze; symptom; komunikační schopnost; sociální služby; logopedická intervence
Keywords in English inclusion; symptom; communication skills; social services; speech therapy
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 13/3/2019 09:33.
Abstract
Kapitola se zabývá problematikou symptomatických poruch řeči, jakožto kategorií narušené komunikační schopnosti, vyskytující se u jedinců s mentálním a kombinovaným postižením. Studie je zaměřena na oblast poskytování logopedické intervence v zařízeních sociálních služeb v České republice osobám ve věku mladší dospělosti a analyzuje podporu jejich sociální inkluze realizovanou v rámci posilování komunikačních schopností uživatelů domovů pro osoby se zdravotním postižením. Prostřednictvím dat získaných z uskutečněného kvantitativně orientovaného anonymního dotazníkového šetření s návaznými kvalitativními prvky jsou představeny dílčí výsledky dvouetapové studie zabývající se stavem logopedické intervence v domovech pro osoby se zdravotním postižením a přístupem vedoucích pracovníků zařízení k uplatňování speciálně pedagogické podpory v kontextu rozvoje komunikačních schopností a dovedností uživatelů zařízení.
Abstract (in English)
The chapter deals with symptomatic speech disorders as a category of communication disorders occurring in individuals with mental and combined disabilities. The study is focused on the speech intervention in social services in the Czech Republic, persons aged younger adulthood and analyzes support their social inclusion realized in strengthening communication skills of users homes for persons with disabilities. Through data obtained from the effected quantitatively oriented anonymous survey with related qualitative elements are presented partial results of two-stage studies of the state of speech therapy in homes for persons with disabilities and of approach of institution managers to implement special education support in the context of the development of communication skills of users.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 24/7/2024 13:27