J 2014

Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010.

KVIZDA, Martin and Daniel SEIDENGLANZ

Basic information

Original name

Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010.

Name in Czech

Cesta z Prahy: týdenní intermodální přesun z letecké do železniční dopravy po výbuchu Eyjafjallajökull v roce 2010

Authors

KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Daniel SEIDENGLANZ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Journal of Transport Geography, Oxford, Elsevier, 2014, 0966-6923

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 2.650

RIV identification code

RIV/00216224:14560/14:00073275

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

UT WoS

000338005300010

Keywords (in Czech)

Intermodální přesun; letecká doprava; železniční doprava; uzavření leteckého provozu; chování cestujících; dopravní politika

Keywords in English

Intermodal shift; air transport; rail transport; airspace closure; passenger behaviour; transport policy

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2018 12:18, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.

Abstract

V originále

In April 2010, the eruption of Eyjafjallajökull considerably disrupted air travel across Europe. The grounding of air transport forced passengers to cancel journeys or find alternative means of transport. We analyse short-term intermodal shifts as a reaction to sudden changes in air transport availability. The question addressed is whether, and in what capacity, air passengers used railways when Prague International Airport was closed. To compare the degree of intermodal shift in Prague for particular European destinations during the closure, we calculated an Intermodal InterModal Shift Index. We concluded that approximately 20% of passengers travelling to neighbouring countries and 6% of passengers travelling to more distant European destinations chose rail as an alternative. Following the airport closure, travellers were willing to choose rail transport as an alternative, but this willingness varies for different countries and areas.

In Czech

Erupce sopky Eyjafjallajökull v dubnu 2010 značně narušila leteckou dopravu v celé Evropě. Uzavřením vzdušného prostoru byli cestující nuceni zrušit svoje cesty nebo najít alternativní způsoby dopravy. V článku analyzujeme krátkodobý intermodální posun jako reakci na šokovou změnu v dostupnosti letecké dopravy. Řešenou otázkou je, zda a v jaké míře cestující v letecké dopravě použili železnici jako alternativní dopravní mód. Pro porovnání míry intermodálního přesunu pro hlavní evropské destinace z Prahy během uzavření Letiště Václava Havla, jsme vyvinuli unikátní metodu založenou na tzv. Intermodal Shift Indexu a došli jsme k závěru, že přibližně 20 % cestujících, kteří cestovali do sousedních zemí, a 6 % cestujících, kteří cestovali do vzdálenějších evropských destinací, zvolili železnici jako substitut letecké dopravy.

Links

GP205/09/P256, research and development project
Name: Letecká doprava a její změny v ČR a v regionu střední Evropy
Investor: Czech Science Foundation, Air transport changes in the Czech Republic and in the Central Europe
TD010063, research and development project
Name: Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR
Investor: Technology Agency of the Czech Republic