Detailed Information on Publication Record
2014
Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010.
KVIZDA, Martin and Daniel SEIDENGLANZBasic information
Original name
Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010.
Name in Czech
Cesta z Prahy: týdenní intermodální přesun z letecké do železniční dopravy po výbuchu Eyjafjallajökull v roce 2010
Authors
KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Daniel SEIDENGLANZ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Journal of Transport Geography, Oxford, Elsevier, 2014, 0966-6923
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 2.650
RIV identification code
RIV/00216224:14560/14:00073275
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
UT WoS
000338005300010
Keywords (in Czech)
Intermodální přesun; letecká doprava; železniční doprava; uzavření leteckého provozu; chování cestujících; dopravní politika
Keywords in English
Intermodal shift; air transport; rail transport; airspace closure; passenger behaviour; transport policy
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2018 12:18, Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D.
V originále
In April 2010, the eruption of Eyjafjallajökull considerably disrupted air travel across Europe. The grounding of air transport forced passengers to cancel journeys or find alternative means of transport. We analyse short-term intermodal shifts as a reaction to sudden changes in air transport availability. The question addressed is whether, and in what capacity, air passengers used railways when Prague International Airport was closed. To compare the degree of intermodal shift in Prague for particular European destinations during the closure, we calculated an Intermodal InterModal Shift Index. We concluded that approximately 20% of passengers travelling to neighbouring countries and 6% of passengers travelling to more distant European destinations chose rail as an alternative. Following the airport closure, travellers were willing to choose rail transport as an alternative, but this willingness varies for different countries and areas.
In Czech
Erupce sopky Eyjafjallajökull v dubnu 2010 značně narušila leteckou dopravu v celé Evropě. Uzavřením vzdušného prostoru byli cestující nuceni zrušit svoje cesty nebo najít alternativní způsoby dopravy. V článku analyzujeme krátkodobý intermodální posun jako reakci na šokovou změnu v dostupnosti letecké dopravy. Řešenou otázkou je, zda a v jaké míře cestující v letecké dopravě použili železnici jako alternativní dopravní mód. Pro porovnání míry intermodálního přesunu pro hlavní evropské destinace z Prahy během uzavření Letiště Václava Havla, jsme vyvinuli unikátní metodu založenou na tzv. Intermodal Shift Indexu a došli jsme k závěru, že přibližně 20 % cestujících, kteří cestovali do sousedních zemí, a 6 % cestujících, kteří cestovali do vzdálenějších evropských destinací, zvolili železnici jako substitut letecké dopravy.
Links
GP205/09/P256, research and development project |
| ||
TD010063, research and development project |
|