KVIZDA, Martin and Daniel SEIDENGLANZ. Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010. Journal of Transport Geography. Oxford: Elsevier, vol. 37, May 2014, p. 102-111. ISSN 0966-6923. doi:10.1016/j.jtrangeo.2014.04.014. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Out of Prague: A week-long intermodal shift from air to rail transport after Iceland’s Eyjafjallajökull erupted in 2010.
Name in Czech Cesta z Prahy: týdenní intermodální přesun z letecké do železniční dopravy po výbuchu Eyjafjallajökull v roce 2010
Authors KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Daniel SEIDENGLANZ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Journal of Transport Geography, Oxford, Elsevier, 2014, 0966-6923.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 2.650
RIV identification code RIV/00216224:14560/14:00073275
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2014.04.014
UT WoS 000338005300010
Keywords (in Czech) Intermodální přesun; letecká doprava; železniční doprava; uzavření leteckého provozu; chování cestujících; dopravní politika
Keywords in English Intermodal shift; air transport; rail transport; airspace closure; passenger behaviour; transport policy
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D., učo 11114. Changed: 9/3/2018 12:18.
Abstract
In April 2010, the eruption of Eyjafjallajökull considerably disrupted air travel across Europe. The grounding of air transport forced passengers to cancel journeys or find alternative means of transport. We analyse short-term intermodal shifts as a reaction to sudden changes in air transport availability. The question addressed is whether, and in what capacity, air passengers used railways when Prague International Airport was closed. To compare the degree of intermodal shift in Prague for particular European destinations during the closure, we calculated an Intermodal InterModal Shift Index. We concluded that approximately 20% of passengers travelling to neighbouring countries and 6% of passengers travelling to more distant European destinations chose rail as an alternative. Following the airport closure, travellers were willing to choose rail transport as an alternative, but this willingness varies for different countries and areas.
Abstract (in Czech)
Erupce sopky Eyjafjallajökull v dubnu 2010 značně narušila leteckou dopravu v celé Evropě. Uzavřením vzdušného prostoru byli cestující nuceni zrušit svoje cesty nebo najít alternativní způsoby dopravy. V článku analyzujeme krátkodobý intermodální posun jako reakci na šokovou změnu v dostupnosti letecké dopravy. Řešenou otázkou je, zda a v jaké míře cestující v letecké dopravě použili železnici jako alternativní dopravní mód. Pro porovnání míry intermodálního přesunu pro hlavní evropské destinace z Prahy během uzavření Letiště Václava Havla, jsme vyvinuli unikátní metodu založenou na tzv. Intermodal Shift Indexu a došli jsme k závěru, že přibližně 20 % cestujících, kteří cestovali do sousedních zemí, a 6 % cestujících, kteří cestovali do vzdálenějších evropských destinací, zvolili železnici jako substitut letecké dopravy.
Links
GP205/09/P256, research and development projectName: Letecká doprava a její změny v ČR a v regionu střední Evropy
Investor: Czech Science Foundation, Air transport changes in the Czech Republic and in the Central Europe
TD010063, research and development projectName: Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 29/3/2024 10:16