D 2014

Nejčastější chyby začátečníků při osvojování chorvatštiny

PILCH, Pavel

Basic information

Original name

Nejčastější chyby začátečníků při osvojování chorvatštiny

Name (in English)

The Most Common Mistakes of Beginners Learning Croatian Language

Authors

PILCH, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Výuka jihoslovanských jazyků a literatur v dnešní Evropě, p. 581-587, 7 pp. 2014

Publisher

Občanské sdružení Porta Balkanica

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00075595

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-904846-7-2

Keywords (in Czech)

chorvatština; výuka chorvatštiny; začátečníci; chyby

Keywords in English

Croatian; teaching Croatian; learning Croatian; beginners; mistakes
Změněno: 12/3/2015 22:35, Mgr. Oxana Čmelíková, Ph.D.

Abstract

V originále

Studenti, kteří se začínají učit chorvatský jazyk, přirozeně chybují v mnoha oblastech během osvojování, což je často dáno také jejich dosavadními zkušenostmi. Někteří se nikdy s jiným slovanským jazykem nesetkali, někteří se učí jiný slovanský či neslovanský jazyk, zatímco jiní mají bezprostřední zkušenost právě s chorvatštinou a chtějí se v její znalosti zdokonalit. Tento příspěvek ukazuje nejčastější chyby začátečníků a mírně pokročilých, jak byly zachyceny a zdokumentovány během výuky kurzů „Chorvatština pro začátečníky“ a „Chorvatština pro mírně pokročilé“ na Ústavu slavistiky FF MU v akademickém roce 2012/2013. Kromě nejčastějších chyb na rovině hláskoslovné, tvaroslovné a lexikální jsou také předkládány návrhy možných řešení, jak tyto chyby eliminovat či alespoň zmírnit jejich výskyt.

In English

Students who are at the beginning of learning Croatian language makes naturally a lot of mistakes which are usually defined by their language background. Some of them have never met other slavic language, some of them are learning other Slavic or non-Slavic languages, some of them have made a contact with Croatian and want to learn more. This text is based on the exact experience and data gathered in the "Croatian for beginners" and "Croatian for lower intermediate" courses and shows the most common mistakes students did. They are divided into the groups of phonological, morphological and vocabulary problems and suggestions of solutions are presented too.