KYLOUŠKOVÁ, Hana. Jak na gramatiku ve výuce cizích jazyků (How to grammar in foreign language teaching). In Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND. Brno, 2014. 11 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak na gramatiku ve výuce cizích jazyků
Name (in English) How to grammar in foreign language teaching
Authors KYLOUŠKOVÁ, Hana.
Edition Brno, Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě – EDUCOLAND, 11 pp. 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Popularizing texts and activities
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) cizí jazyk; výuka gramatiky; příklady
Keywords in English foreign language; teaching grammar; examples
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D., učo 1065. Changed: 9. 3. 2015 07:40.
Abstract
Každý, kdo už umí jeden cizí jazyk jazyk, se naučí snáze další. Vše spočívá ve schopnostech učitele žáky správně motivovat, ukázat jim cíl a využitelnost jazykových dovedností a především je vést k tomu, aby se pozorováním, srovnáváním, kombinováním, tříděním a zařazováním sami dopracovávali k základům jazyka.
Abstract (in English)
The article describes the alternative methods of teaching grammar in foreign language courses. One of them is the so-called grammatical conceptualization, which can also be called grammar through active discovery approach to understanding how the language works. It differs from the deductive grammar in the sense that there are no existing rules to find. This grammar is cognitive because it uses the reflection of the learner. This reflection is done through a corpus containing sufficient grammatical occurrences that is analyzed together with the teacher (micro-dialogue, micro text).
Links
CZ.1.07/1.3.41/02.0043, interní kód MUName: Systémová podpora trvalého profesního rozvoje (CPD) pedagogických pracovníků propojením pedagogické fakulty se školami na Jižní Moravě (Acronym: EDUCOLAND)
Investor: South-Moravian Region, 1.3 Further education of employees of schools and educational institutes
PrintDisplayed: 26. 6. 2022 10:02