LUKAS, Josef. Ředitel školy a (nejen) začínající učitel (The school principal and novice teacher). In III. mezinárodní vědecká konference školského managementu; CŠM Praha. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ředitel školy a (nejen) začínající učitel
Name (in English) The school principal and novice teacher
Authors LUKAS, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition III. mezinárodní vědecká konference školského managementu; CŠM Praha, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00075708
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) ředitel školy; učitel, vztahy mezi ředitelem a učiteli; školský management; začínající učitel
Keywords in English school principal; teacher; relationships between principal and teachers; school management; novice teacher
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 14/6/2014 13:24.
Abstract
Příspěvek se zabývá vztahy mezi řediteli škol a učiteli, i s ohledem na vliv ředitele na začínající učitele a jejich vstup do profese. V příspěvku je zmiňována problematika nástupu nového učitele z hlediska školského managementu, ovšem větší pozornost je věnována pedagogicko-psychologickým souvislostem stávání se učitelem. Příspěvek také krátce představuje jednu z možností zkoumání vztahů mezi ředitelem školy a (nejen začínajícími) učiteli. Jak naznačují i zahraniční studie a výzkumy, toto téma je jistě hodné pozornosti a mělo by být součástí jakékoliv strategie, zaměřené na zlepšování kvality vedení škol.
Abstract (in English)
The paper deals with the relationships between school principals and teachers, inter alia with regard to the influence of the school principal to beginning teachers and their entry into the profession. This paper mentioned the issue of the onset of a new teacher in terms of school management, however, more attention is paid to the pedagogical and psychological context of becoming a teacher. The paper also briefly presents one of the possibilities examining the relationship between school principals and teachers (not only novice). As suggested in foreign studies and research, the topic of this paper is certainly worthy of attention and should be part of any strategy aimed at improving the quality of school leadership.
PrintDisplayed: 27/4/2024 16:40