J 2014

Elementární model tuhnutí vosku (gymnaziální studentský projekt)

REZKOVÁ, Karolína and Jana MUSILOVÁ

Basic information

Original name

Elementární model tuhnutí vosku (gymnaziální studentský projekt)

Name in Czech

Elementární model tuhnutí vosku (gymnaziální studentský projekt)

Name (in English)

A simple model for molten wax solidification (a student research project)

Authors

REZKOVÁ, Karolína (203 Czech Republic) and Jana MUSILOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Československý časopis pro fyziku, AV ČR, Fyzikální ústav, 2014, 0009-0700

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

10301 Atomic, molecular and chemical physics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14310/14:00075721

Organization unit

Faculty of Science

Keywords (in Czech)

tuhnutí vosku; fyzikální vzdělávání

Keywords in English

wax solidification; physics education

Tags

Změněno: 27/4/2015 15:26, Ing. Andrea Mikešková

Abstract

V originále

Příspěvek přináší výsledky zajímavého studentského středoškolského projektu (první autorka), zaměřeného na rozvoj tvůrčích schopností studentů ve fyzice a v přírodních vědách obecně. Zabývá se problematikou tuhnutí vosku, konkrétně vysvětlením tvaru povrchu ztuhlého vosku v souvislosti s rozměry válcové nádoby. Pozorování ukazují, že tvar povrchu s rozměry nádoby významně souvisí. Rozhodující veličinou je vztah mezi průměrem nádoby a výškou rozpuštěného vosku. Tento fakt je objasněn jednak kvalitativně, jednak pomocí jednoduchého matematického modelu umožňujícího výpočet tvaru ztuhlého povrchu. Cílem projektu je nejen vysvětlit uvedený zajímavý realistický proces, ale zejména přispět k posílení fyzikálního myšlení studentů.

In English

The first author, a high-school student, together with the second author, a project supervisor, presents a simple model of the solidification of liquid wax poured into a cylindrical vessel. The results obtained with the model are tested in a series of experiments carried out inside cylindrical containers of different dimensions. There is a good agreement achieved between the theory and the experiment. The main goal of this project is to identify and investigate a physical phenomenon which could help to test and enhance students’ creativity.