ŘEHULKOVÁ, Hana. Literatura a poznání (Literature and knowledge). Studia philosophica. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 61, No 1, p. 53-60. ISSN 1803-7445.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Literatura a poznání
Name (in English) Literature and knowledge
Authors ŘEHULKOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia philosophica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7445.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Digitální knihovna FF MU
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00075774
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) literatura; poznání; koznitivismus; Stolnitz; Graham
Keywords in English literature; knowledge; cognitivism; Stolnitz; Graham
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Hana Řehulková, Ph.D., učo 179690. Changed: 15/3/2015 20:31.
Abstract
Cílem studie je porovnání dvou protichůdných stanovisek o možnosti literatury jako zdroje poznání. Kognitivismus hovoří o hodnotě uměleckého díla v přímé úměře k míře poznání, kterou přináší. Jaký druh nové znalosti však mohou literární díla poskytnout? Představujeme krátce dva klíčové argumenty tohoto sporu – Grahamův o kognitivní hodnotě umění a Stolnitzův o kognitivní trivialitě umění.
Abstract (in English)
The goal of the paper is to reconsider two incompatible stances on a possible cognitive gain from belles-lettres stories. Cognitivism is based on the fundamental state that a value of work of art is proportional to the degree of knowledge it brings. It is presupposed that a reader´s mental state before reading such stories is, in a way, poorer then thereafter. What kind of properties does such cognitive gain have? Is it a moral piece of knowledge? Or is it a piece of knowledge at all? A role of truth is mentioned. Two pros et cons arguments – namely Graham's (argument about the cognitive value of the arts) and Stolnitz's ones (argument about cognitive triviality of art) – are briefly examined. In the last part, a natural view of a literary cognitive gain is offered.
Links
MUNI/A/0861/2013, interní kód MUName: Umělecká reprezentace a interdisciplinarita (Acronym: URI)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/8/2024 08:17