Detailed Information on Publication Record
2014
Vzhled jako kognitivní zkratka v politickém uvažování: Experimentální studie vlivu stereotypů na hodnocení politiků v prostředí se silnou přítomností politických témat
CHYTILEK, Roman, Otto EIBL, Lenka HRBKOVÁ, Jozef ZAGRAPAN, Jozef JANOVSKÝ et. al.Basic information
Original name
Vzhled jako kognitivní zkratka v politickém uvažování: Experimentální studie vlivu stereotypů na hodnocení politiků v prostředí se silnou přítomností politických témat
Name in Czech
Vzhled jako kognitivní zkratka v politickém uvažování: Experimentální studie vlivu stereotypů na hodnocení politiků v prostředí se silnou přítomností politických témat
Name (in English)
Appearance as a Cognitive Shortcut in Political Judgment: An Experimental Study of the Impact of Stereotypes on Politicians’ Evaluation in an Issue-Rich Environment
Authors
CHYTILEK, Roman (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Otto EIBL (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka HRBKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jozef ZAGRAPAN (703 Slovakia, belonging to the institution) and Jozef JANOVSKÝ (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
Sociální studia, Masarykova univerzita, 2014, 1214-813X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50601 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/14:00073707
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
Vzhled; stereotypy; politické uvažování; experimentální politologie; volitelnost kandidátů
Keywords in English
Appearance; stereotypes; political judgment; experimental political science; electability of candidates
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 22/6/2014 10:10, doc. PhDr. Roman Chytilek, Ph.D.
V originále
Tento experimentální výzkum navazuje na studie zaměřené na vliv vzhledu kandidáta na volební rozhodování voličů a adaptuje dané téma na české podmínky. Vzhled je důležitým zdrojem stereotypů, jež mohou voliči využít jako informace potřebné k výběru politického kandidáta. Na rozdíl od většiny dostupné literatury není důraz v této studii kladen pouze na vizuální stránku kandidátů, ale především na jejich pozice v politických tématech. Zkoumán je efekt stereotypů spojených s etnicitou, věkem a tělesnou hmotností kandidáta v prostředí bohatém na informace o politických postojích kandidáta. Ukazuje se, že klíčový vliv na volební rozhodnutí mají politická témata, nikoliv vzhled kandidáta. V kontextu volby s přítomností politických témat jako důležitého prvku informovanosti voličů tedy prostor pro působení stereotypů odvozených ze vzhledu politiků výrazně klesá.
In English
This experiment follows studies researching the impact of candidates’ physical appearance on voter decision-making, and adapts this agenda to the Czech context. Candidates’ appearance is a good source of stereotypes which can work as an important information source used by voters to make an election choice. Unlike most of the available studies, this experiment stresses not only the visual aspect of the candidates, but also focuses extensively on their positions on political issues. The effects of stereotypes derived from the ethnicity, age and weight of candidates is tested in an information-rich political environment. The results show that the key factors in voters’ decision-making are mainly issues, not the candidate’s appearance. In the context of elections characterised by the strong presence of political issues, the space for stereotypes derived from candidates’ appearance is very limited
Links
GA13-20548S, research and development project |
|