VACEK, Václav and Tomáš JANKO. Možnosti komiksu jako didaktického prostředku: inspirace pro přírodovědnou výuku (The potential of comics as an educational mean: An inspiration for a science instruction). In Komenský. Masarykova univerzita, 2014. ISSN 0323-0449.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Možnosti komiksu jako didaktického prostředku: inspirace pro přírodovědnou výuku
Name in Czech Možnosti komiksu jako didaktického prostředku: inspirace pro přírodovědnou výuku
Name (in English) The potential of comics as an educational mean: An inspiration for a science instruction
Authors VACEK, Václav (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANKO (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Komenský, 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Popularizing texts and activities
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00075857
Organization unit Faculty of Education
ISSN 0323-0449
Keywords (in Czech) didaktické prostředky; přírodovědná výuka; komiks
Keywords in English didactic means;science instruction; comics
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Janko, Ph.D., učo 104778. Changed: 10/4/2015 08:33.
Abstract
Příspěvek se zaměřuje na problematiku didaktického komiksu a představení jeho edukačního potenciálu v přírodovědné výuce. Smyslem je nabídnout učitelům ve školách inspiraci, jak postupovat při využívání komiksu pro účely vlastní výuky. Nejdříve je čtenář seznamován se stručnou historií komiksu a "milníky" jeho použití ve vzdělávání. V návaznosti jsou vysvětlovány charakteristické vlastnosti komiksu, jež podmiňují jeho fungování jako didaktického prostředku. Nabízen je i jednoduchý návod, jak vlastní didaktický komiks vytvořit prostřednictvím on-line rozhraní. Součástí jsou také didaktické nápady, jak komiksem jako neotřelým didaktický prostředkem pracovat a napomáhat tak inovaci a zatraktivnění vlastní přírodovědné výuky.
Abstract (in English)
The paper elaborates on the issue of didactical comics and introduces its educational potential regarding science education. The aim is to motivate teachers in schools and provide them with inspiration on how to use a comics for their own teaching. Firstly, the reader is acquainted with a brief history of comics and "milestones" of its use for educational purposes. Then, characteristics of comics are explained, which allow its functioning as an educational tool. A simple manual how to create a didactical comics for the purposes of own instruction via free online interface is provided. Included are also suggestions about how to work with comics in science instruction.
Links
EE2.3.30.0009, research and development projectName: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
PrintDisplayed: 12/7/2024 14:47