D 2014

Idějnyje predposylki jazykovogo oformlenija obrazov krasoty v proizvedenijach russkich i češskich simvolistov

KORYČÁNKOVÁ, Simona

Basic information

Original name

Idějnyje predposylki jazykovogo oformlenija obrazov krasoty v proizvedenijach russkich i češskich simvolistov

Name (in English)

Ideological Premises of Linguistic Expression of Beauty in the Works of Russian and Czech Symbolists

Authors

KORYČÁNKOVÁ, Simona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Olomouc, Rossica Olomucensia LIII, p. 99-103, 5 pp. 2014

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci

Other information

Language

Russian

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00075915

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-244-4077-4

Keywords (in Czech)

filozofie estetika poezie krása obraz lexém

Keywords in English

philosophy aesthetics poetry beauty image lexeme

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 17/3/2015 21:38, doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.

Abstract

V originále

Avtor analizirujet poeziju V.S. Solovjova i filosofsko- esteticheskije vzgljady O. Brzeziny i sravnivajet ich s vyrazhenijem krasoty v jego poeticheskom tvorchestve. Projekcija krasoty v poezii kazhdogo avtora osnovana na leksicheskom predstavlenii, kotoroje sootvetstvujet ich ideje urodstva i krasoty, ich vzaimodejstvija i garmonii. Metafora prirody i prirodnych javlenij stanovitsja glavnym instrumentom vyrazhenija vnutrennich perezhivanij filosofskogo i duchovnogo predstavlenija o mire. Nesmotrja na sushchestvennyje formalnyje razlichija v ekspressii krasoty v poezii oboich avtorov, sut koncepcii zemnogo i nebesnogo mira, prakticheski ne menjajetsja.

In Czech

Autorka analyzuje poezii V.S. Solovjova a filozofické a estetické názory O. Březiny a porovnává je s poetickým výrazem krásy v jeho básnické tvorbě.Projekce krásy každého autora poezie je založena na lexikální reprezentace, která odpovídá jejich představě o ošklivosti a krásy, jejich interakce a souladu. Metafora přírody a přírodních jevů se stává hlavním nástrojem vyjádření niterných prožitků z filozofického a duchovního pojetí světa. Přes značné formální rozdíly v expresi krásy v poezii obou autorů, podstata pojmu pozemní a nebeský svět zůstává prakticky stejná.