KRÁTKÁ, Jana. Fictional Stories as an Occasion for Narrative Sharing of Tacit Knowledge in Teacher Training. In Garry Lee. Advances in Educational Research: Applied social science, Vol. 52. Newark: IERI, 2014, p. 273-278. ISBN 978-1-61275-066-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fictional Stories as an Occasion for Narrative Sharing of Tacit Knowledge in Teacher Training
Name in Czech Fikční příběhy jako příležitost pro narativní způsob sdílení tacitních znalostí ve výuce studentů učitelství
Authors KRÁTKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Newark, Advances in Educational Research: Applied social science, Vol. 52, p. 273-278, 6 pp. 2014.
Publisher IERI
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00073738
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-1-61275-066-8
ISSN 2160-1070
UT WoS 000345566600048
Keywords (in Czech) tacitní znalosti; narativ; budoucí učitelé; vysokoškolská výuka; fikční příběh
Keywords in English tacit knowledge; narrative; trainee teachers; university teaching; fictional story
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 26/2/2015 16:04.
Abstract
It is recognised that tacit knowledge is not shared as easily as explicit knowledge. However, narrative can provide the much needed bridge between tacit and explicit knowledge. We assume that (future) teachers’ narrative is a natural form of sharing their tacit knowledge and experience which can be thereby transmitted without being articulated directly. Tacit knowledge is shared spontaneously during narrative. We are concerned with the possibilities of creating occasions for narrative remembering in the context of teacher training at the Faculty of Education. The fictional stories that were used for this purpose contained an educational problem which the students were to discuss. Without any prompts towards storytelling, students often presented their solutions to the educational problem through the stories. It appears that they use it for expressing their attitudes, the attitudes of others, sharing their opinions, their knowledge and experience gained from dealing with real-life situations and make use of its most natural form.
Abstract (in Czech)
Je známo, že tacitní znalosti nemohou být sdíleny stejně snadno, jako explicitní znalosti. Vyprávění však může nabídnout postrádaný most mezi tacitními a explicitními znalostmi. Předpokládáme, že vyprávění (budoucích) učitelů je přirozenou formou sdílení jejich tacitních znalostí a zkušeností, které tak mohou být předávány, aniž by musely být přímo vyřčeny. Prostřednictvím narace dochází ke spontánnímu sdílení tacitních znalostí. Zabýváme se možnostmi navození příležitostí pro narativní vzpomínání v prostředí výuky studentů pedagogické fakulty. Za tímto účelem bylo využito fikčních příběhů s výchovným problémem, který měli studenti diskutovat. Aniž by byli jakkoli podněcováni k vyprávění, studenti často prezentovali svá řešení výchovného problému prostřednictvím příběhů. Ukazuje se, že jej používají pro vyjádření svého postoje, postoje jiných, předávání svého názoru, svých znalostí a zkušeností získaných z řešení praktických situací a volí k tomu tu nejpřirozenější formu – příběh.
Links
GA13-20049S, research and development projectName: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:51