Detailed Information on Publication Record
2014
Role programů pracovního výcviku a vzdělávání pro rozvoj zaměstnatelnosti osob ohrožených nezaměstnaností
HORÁKOVÁ, MarkétaBasic information
Original name
Role programů pracovního výcviku a vzdělávání pro rozvoj zaměstnatelnosti osob ohrožených nezaměstnaností
Name (in English)
Labour Market Training and Educational Programmes: Their Importance and Contribution to the Increase of Employability of the People Threatened by Unemployment
Authors
HORÁKOVÁ, Markéta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Naše společnost, Praha, Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i. 2014, 1214-438X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50600 5.6 Political science
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/14:00073742
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
programy pracovního výcviku a vzdělávání; aktivní politika pracovního trhu; politika celoživotního učení; zaměstnatelnost; flexicurita
Keywords in English
educational and training programmes; active labour market policy; lifelong learning policy employability; flexicurity
Tags
Reviewed
Změněno: 17/7/2014 12:12, PhDr. Markéta Horáková, Ph.D.
V originále
Cílem předkládaného příspěvku je objasnit roli programů pracovního výcviku a vzdělávání, které představují jak klíčový nástroj aktivní politiky pracovního trhu zvyšující zaměstnatelnost, tak i nástroj politiky dalšího vzdělávání dospělých, který přispívá k naplňování konceptu celoživotního učení. Na základě rešerše širokého okruhu relevantní literatury a dostupných statistik a výzkumných studií charakterizujeme existující typy a cíle programů pracovního výcviku a vzdělávání využívané veřejnými politikami různých zemí světa. Zároveň se zamýšlíme nad jejich rolí v současných měnících se ekonomických a sociálních podmínkách a vazbou na principy politiky flexicurity.
In English
In this article we explain the role of educational and training programmes that represents both the key labour market policy measure (increasing labour force employability) and the lifelong learning policy tool (contributing to the lifelong learning concept). On base of the exploration of wide pallet of available literature, statistics and research studies we describe key types of educational and training programmes and their goals realised in different world countries. At the same time we reflect the role of these programmes in economic and social conditions of contemporary labour markets and their link to principles of flexicurity policy.
Links
GAP404/11/0086, research and development project |
|