MACEK, Jakub a Alena MACKOVÁ. Motivations for online participation: between self, us and democracy. Online. In IPSA - 23rd World Congress of Political Science - Montreal, Quebec - Canada. 2014, [citováno 2024-04-24]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Motivations for online participation: between self, us and democracy
Autoři MACEK, Jakub a Alena MACKOVÁ
Vydání IPSA - 23rd World Congress of Political Science - Montreal, Quebec - Canada, 2014.
Další údaje
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Změnil Změnil: doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D., učo 14931. Změněno: 23. 1. 2016 17:48.
Anotace
What are the motivations for participation in and through social media and, at the same time, for denial of such engagement? The numerous attempts to mobilize and empower the Czech citizens to participate in public and political processes via social media mostly work with simple assumptions: that people tend to be democratic and that the affordances of social media enable them to be publicly active. However, our research suggests that social media should be conceived only as a part of the story and that the motivations for the participation include more than the normative tendency to “be democratic”. The paper shows that the motivations are firmly situated in everyday contexts of the social actors and are strongly structured by social and cultural capital and by the performative nature of the mediated public and political spaces. Consequently to this, the paper offers a typology of the motivations and participatory agency of the Czech users of social media. The paper is based on qualitative and quantitative data from the ongoing research on old and new media, participation and the role of media in everyday life and on illustrative cases from the Czech Republic. On the theoretical level, the paper builds upon Carpentier's and Dahlgren's notion of participation, Bourdieu's theory of social and cultural capital and social constructivist approaches to everyday life.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
GP13-15684P, projekt VaVNázev: Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí
Investor: Grantová agentura ČR, Nová a stará média v každodenním životě: mediální publika v čase proměny mediálních praxí
MUNI/A/0903/2013, interní kód MUNázev: Proměna veřejné a politické participace v kontextu měnících se mediálních technologií a praxí
Investor: Masarykova univerzita, Proměna veřejné a politické participace v kontextu měnících se mediálních technologií a praxí, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 4. 2024 10:39